Berita Islami Masa Kini (BIMK) adalah sebuah komunitas yang beranggotakan organisasi-organisasi anggota, Driver Printer Panasonic, Brother, Driver Canon, Kyocera, Ricoh, Driver printer konika, dan masyarakat umum yang bekerja sama dalam mengembangkan standar Web Driver, Berita islam terkini, kumpulan situs berita islam ummat di indonesia

Jumat, 04 Oktober 2019

Ulama Kharismatik Aceh

karomah ulama aceh

Aceh dan Islam adalah seperti dua sisi koin yang saling berhubungan. Ramai ulama lahir dan dibesarkan di Aceh. Ulama-ualam kemudian ada simbol kekuasaan Aceh. Walaupun mereka telah 'pergi', mereka tetap menjadi karisma di jantung Aceh. Di sini tuhoe menjelaskan beberapa sarjana karismatik ini. Sudah tentu terdapat banyak nama lain yang tidak dapat direkodkan dan tidak dapat terkandung dalam halaman sempit. Nama-nama di bawah ini adalah contoh bagaimana ulama menjadi ikon bagi Aceh.

Sheikh MudaWaly


Sheikh Waly al-Khalidy An-Naqsyabandy al-Asyiy dilahirkan di Kampung Blangporoh, Daerah Labuhan Haji, Daerah Aceh Selatan. Anak bongsu Sheikh H. Muhammad Salim bin Malin Palito dilahirkan pada tahun 1917. Sheikh H. Muhammad Salim berasal dari kandang Batu, SumateraBarat. Datang ke Aceh Selatan sebagai pendakwah. Sheikh Abdul Karim telah menetap di Labuhan Haji.

Ketika tiba di Labuhan Haji, Sheikh Muhammad Salim dibentuk dengan seorang wanita bernama Siti Janadat, anak perempuan seorang geuchik bernama Geuchik Nya 'Ujud, dari Kota Palak, daerah yang sama. Janadat meninggal semasa melahirkan adik lelaki Young Sheikh Waly.

Nama Sheikh Waly sebagai seorang anak kecil adalah Muhammad Waly, ketika ia berada di Sumatra Barat, ia dipanggil oleh Angku Mudo atau Angku Mudo Waly atau Angku Aceh Setelah kembali ke Aceh, orang-orang menyambutnya dengan Teungku Muda Waly. Waly "atau lengkap Sheikh Haji Muhammad Waly Al-Khalidy.

Aceh dan Islam adalah seperti dua sisi koin yang saling berhubungan. Ramai ulama lahir dan dibesarkan di Aceh.

Ibrahim Woyla

Pada tahun ini, pada 18 April, rakyat Aceh terkejut dengan kematian seorang ulama karismatik Aceh. Dia adalah Tgk. Ibrahim Woyla. Majoriti penduduk Aceh telah mengasumsikan tokoh Tgk. Ibrahim sebagai aulia Tuhan. Oleh sebab itu, Aceh sangat gembira dengan pengembalian Tgk. Ibrahim.

Berdasarkan maklumat daripada beberapa media tempatan, Tgk. Ibrahim meninggalkan senggung panjang dari masyarakat. Malah, rakyat Aceh menyeru dari siang hingga malam, di rumah pengebumian, di Woyla, Aceh Barat.

Tgk. Ibrahim telah tinggal di hati orang-orang Aceh sebagai orang suci. Orang sering meminta perayaan dan doa dari dia. Sebelum dia meninggal dunia, keadaan Tgk. Ibrahim tidak menunjukkan tanda-tanda sakit, walaupun dia berusia 130 tahun. Mengikut kepercayaan rakyat Aceh pada umumnya, Tgk. Ibrahim sering pergi ke beberapa daerah di Aceh. Malah, dia dipercayai sering melakukan solat Jumaat di Mekah, tetapi boleh kembali pada hari Jumaat itu.

Abu Idi Cut

Air mata rakyat Aceh belum kering untuk kembali Tgk. Ibrahim Woyla ke Hari Tuhan pada hari Selasa (12 Mei) pada tahun yang sama, sekitar 18:15 IWST, giliran Tgk. H Abdul Wahab Hamid, menawarkan perbuatan ubudiyahnya di sisi Allah. lelaki yang akrab dipanggil Abu Idi Cut meninggal pada usia 78 tahun.

Abu Idi Cut adalah pemimpin Dayah Darussadah, Idi Cut. Berita dari media tempatan, dia meninggal dunia akibat komplikasi yang dia alami sejak beberapa tahun lalu. Tubuh jenazah itu disembah oleh ribuan orang Aceh yang meratapi rumah pengebumian di kompleks dayak Darussadah.

Apabila doa badan diadakan, ada antrian panjang yang perlu dilakukan dalam gelombang. Sejumlah ulama Aceh dan Aceh Timur juga hadir dalam perarakan melepaskan tubuh Abu Idi Cut.

Abu Idi Cut telah memimpin Sekolah Asuhan Darussaadah Idi Cut Islamic selama lebih daripada 42 tahun. Si mati meninggalkan isteri Hajjah Nurhayati dan empat orang anak, masing-masing Hajjah Tusalwati, Hajjah Muzkiyati, Hajjah Fadillah A.Mk, dan Tgk Iskandar Akhi.

Ali Hasjmy

Nama sebenar beliau adalah Muhammad Ali Hasyim Alias ​​Al Hariry. Anak kedua dari 8 adik beradik mempunyai bapa bernama Teungku Hasyim, seorang penjawat awam yang bersara. Pada tahun 1975, Ali Hayim, yang kemudian dikenali sebagai Ali Hasjmy, dilantik sebagai profesor (prof) dalam sains da'wah oleh IAIN Ar-Raniry College, Banda Aceh. Ali Hasjmy juga dikenali sebagai penulis, ulama, dan tokoh serantau.

Ali Hajmy pernah berkhidmat sebagai Gubernur Aceh dalam tempoh 1957-1964 dan Gubernur Menteri Dalam Negeri Jakarta membantu dalam tempoh 1964-1968. Hjjri menikah dengan Zuriah Aziz pada 14 Ogos 1941, pada usia 27 tahun - isterinya berusia 15 tahun (lahir pada bulan Agustus 1926).

Hasjmy diberkati dengan tujuh orang anak, yaitu (1) Mahdi A. Hasjmy, (2) Surya A. Hasjmy, (3) Dharma A. Hasjmy, (4) Gunawan A. Hasjmy, ) Dahlia A. Hasjmy, dan (7) Kamal A. Hasjmy.

Sheikh Abdurrauf

Sheikh Abdurrauf as-Singkililahir pada 1024 H / 1615 AD Dia adalah ulama Aceh yang terkenal. Beliau mempunyai pengaruh besar dalam penyebaran Islam di Sumatera dan kepulauan secara umum. Judulnya yang terkenal juga ialah Teungku Syiah Kuala. Nama lengkapnya ialah Aminuddin Abdul Rauf bin Ali Al-Jawi Tsumal Fansuri As-Singkili.

Menurut sejarah, keluarganya berasal dari Persia atau Arabia, yang datang dan menetap di Singkil, Aceh, pada akhir abad ke-13. Pada masa mudanya, dia pertama kali belajar dengan ayahnya sendiri, kemudian belajar dengan ulama di Fansur dan Banda Aceh. Seterusnya, dia pergi ke ziarah. Dalam proses rawatannya, beliau belajar dengan pelbagai ulama di Timur Tengah untuk meneroka Islam.

Sheikh Abdurrauf meninggal pada tahun 1693, pada usia 73 tahun. Dia dikebumikan di sebelah masjid yang dibina di Kuala Aceh, Gampong Deyah Raya, Daerah Kuala, sekitar 15 Km dari Banda Aceh. Sekarang namanya ditempatkan di sebuah institusi tertua yang terkenal di Aceh, Universiti Syiah Kuala.
Ulama Kharismatik Aceh Diposkan Oleh: