Berita Islami Masa Kini (BIMK) adalah sebuah komunitas yang beranggotakan organisasi-organisasi anggota, Driver Printer Panasonic, Brother, Driver Canon, Kyocera, Ricoh, Driver printer konika, dan masyarakat umum yang bekerja sama dalam mengembangkan standar Web Driver, Berita islam terkini, kumpulan situs berita islam ummat di indonesia

Selasa, 04 Desember 2018

Ciri-ciri orang yang ikhlas kerana Allah SWT

Ciri-ciri orang yang ikhlas kerana Allah SWT
Ketulusan dan sama ada perbuatan seseorang tidak boleh dinilai dari saiz kecil, sedikit jumlah aset yang diterbitkan, kerap sama ada perbuatan itu dilakukan, kata-kata sopan atau tidak dituturkan akan dituturkan kerana semua perkara ini dapat direkayasa dan dilaksanakan oleh seseorang kerana strategi atau cita-cita dan cita-cita. cita-cita duniawi.

Ketulusan dan sama ada perbuatan seseorang tidak boleh dinilai dari saiz kecil, sedikit jumlah aset yang diterbitkan, kerap sama ada perbuatan itu dilakukan, kata-kata sopan atau tidak dituturkan akan dituturkan kerana semua perkara ini dapat direkayasa dan dilaksanakan oleh seseorang kerana strategi atau cita-cita dan cita-cita. cita-cita duniawi.

Sedangkan orang yang ikhlas, semua tindakan yang mereka lakukan tidak lebih daripada sekadar melaksanakan perintah Allah SWT dan hanya mengharapkan berkat mereka. Walau bagaimanapun terdapat ciri-ciri tertentu yang boleh diiktiraf oleh orang yang melakukannya sebagai penanda aras atau kawalan kendiri dalam hati nuraninya sama ada dia boleh melakukan yang ikhlas atau tidak di antara ciri-ciri yang dia rasa adalah:

1. Sentiasa Berhusnudzon kepada Allah SWT

Khusnudzon berasal dari dua kata khusnu yang bermaksud baik dan dzon bermaksud prejudis, jadi khusnudzhon kepada Allah adalah baik kepada Tuhan yang percaya bahwa apa yang diperintahkan Allah SWT, apa yang dilarang atau takdir yang terjadi adalah semua hal baik yang memiliki kebijaksanaan yang kadang-kadang mereka tahu beberapa waktu kemudian dalam hidupnya, kerana pada setiap peristiwa terdapat pelajaran yang dapat dipelajari dan bentuk cinta Tuhan, sama ada penolakan untuk membuat kesilapan sehingga tidak terus melakukan kesalahan atau ujian yang menjadikan iman dan roh lebih setia dalam jiwa.

Orang yang ikhlas akan selalu berpendapat bahawa jika hidupnya dipelihara dengan betul dengan mengikuti ketentuan dan Syariah-Syari'at Allah, maka pasti dia akan menganggap bahwa semua yang Allah turunkan adalah baik.

Firman Allah didalam Qs. An-nahl(16) : 30

وَقِيلَ لِلَّذِينَ اتَّقَوْا مَاذَا أَنْزَلَ رَبُّكُمْ قَالُوا خَيْرًا لِلَّذِينَ أَحْسَنُوا فِي هَذِهِ الدُّنْيَا حَسَنَةٌ وَلَدَارُ الآخِرَةِ خَيْرٌ وَلَنِعْمَ دَارُ الْمُتَّقِينَ

Artinya : “ Dan dikatakan kepada orang-orang yang bertakwa: "Apakah yang telah diturunkan oleh Tuhanmu?" Mereka menjawab: "(Allah telah menurunkan) kebaikan". Orang-orang yang berbuat baik di dunia ini mendapat (pembalasan) yang baik. Dan sesungguhnya kampung akhirat adalah lebih baik dan itulah sebaik-baik tempat bagi orang yang bertakwa”. (Qs. An-nahl(16) : 30)

2. Tidak ada harapan untuk menjawab kecuali dari Allah SWT

Tanggapan dari manusia, sama ada dalam bentuk harta, kedudukan atau pujian, bukanlah matlamat untuk dicapai dari orang yang ikhlas kerana pada pandangannya, semua itu hanyalah sebuah perkembangan, sedangkan buahnya adalah berkah dari Allah SWT
Qs.An-Nur(24) : 38

لِيَجْزِيَهُمُ اللَّهُ أَحْسَنَ مَا عَمِلُوا وَيَزِيدَهُمْ مِنْ فَضْلِهِ وَاللَّهُ يَرْزُقُ مَنْ يَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ

Artinya : “(Mereka mengerjakan yang demikian itu) supaya Allah memberi balasan kepada mereka (dengan balasan) yang lebih baik dari apa yang telah mereka kerjakan, dan supaya Allah menambah karunia-Nya kepada mereka. Dan Allah memberi rezeki kepada siapa yang dikehendaki-Nya tanpa batas”.( Qs.An-Nur(24) : 38)

Mengharapkan balas kebaikan daripada manusia akan melelahkan dan bersedia untuk kecewa kerana kadang-kadang perbuatan baik yang kita lakukan kepada seseorang tidak semestinya ia akan membalas dengan kebaikan juga, bahkan mungkin mendapat balasan buruk, bagi mereka yang ikhlas apalagi balasan yang baik, terima kasih walaupun dia tidak mengharapkannya.

Sayyidina 'Ali pernah berkata, orang yang tulus apalagi mendapat pujian, bahkan mengucapkan terima kasih mereka tidak akan mengharapkannya sama sekali, kerana setiap kali kita melakukan amal, intinya adalah kita berinteraksi dengan Allah, oleh itu harapannya selalu ditetapkan keredhaan Allah sahaja. Firman Allah Al-Insan(76) : 9

إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزَاءً وَلا شُكُورًا

Artinya : “Sesungguhnya Kami memberi makanan kepadamu hanyalah untuk mengharapkan keridaan Allah, kami tidak menghendaki balasan dari kamu dan tidak pula (ucapan) terima kasih”.( Qs. Al-Insan(76) : 9)

3. Tidak terjejas oleh pujian atau slurs

Pujian orang, boleh membuat semangat amal yang lebih bersemangat, hati yang menghiburkan bahkan boleh membuat orang bangga dengan diri mereka untuk melupakan tuhan yang telah mencurahkan nikmat kepadanya, sementara slurs atau cacimaki sebaliknya akan mempunyai kesan sebaliknya dapat membuat orang pesimis, semangat menurun, sedih dan kecewa hati , keyakinan diri akan berkurang dan menjadi rendah diri, mengadu dan meratap untuk nasib dan pada masa depan puncak penyesalan dan menyalahkan Tuhan kerana mereka merasakan keadilan Tuhan tidak memihak kepadanya.

Orang yang ikhlas adalah orang yang tidak mempunyai sikap mental seperti ini kerana baginya memuji tidak lebih daripada sekadar penghargaan kepada orang untuk kerja yang baik, dan jika salah memberi reaksi, ia mungkin benar-benar membuatnya binasa, oleh itu pujian, akan dianggap sebagai tanda bahwa dia mesti lebih berhati-hati dalam melakukan kerana tanpa diminta hanya ada orang yang bersedia untuk memberikan penilaian, sedangkan terhadap penghinaan itu dianggap sebagai bentuk kasih sayang dari seseorang yang tidak mau melihat dirinya melakukan kesalahan walaupun dia percaya bahwa apa yang dia lakukan adalah benar.

Manusia, hampir semua orang mahu dipuji dan tidak suka, tetapi jika kita menyedari bahawa manusia lemah dan mudah membuat kesalahan, pujian tidak selalu membawa kebaikan dan penghinaan tidak selalu membawa kejahatan.

Firman Allah dalam (Qs. Al-Baqarah(2): 216)

كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ

Artinya : “Diwajibkan atas kamu berperang, padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui”. Qs. Al-Baqarah(2): 216

Orang yang ikhlas tidak akan mengubah sikapnya jika apabila dia melakukan sesuatu yang baik ada seseorang yang memuji dia, atau tidak ada yang memuji dia bahkan menipu hatinya tetap tenang, kerana dia percaya bahawa amalnya bukanlah untuk mendapatkan penilaian sesama yang mudah berubah tetapi dia hanya ingin mendapatkan penilaian yang sempurna dari Allah SWT, kerana apabila dia berbuat baik, dia tidak menunggu sehingga seseorang melihatnya, dalam keadaan singkat, dalam keadaannya sendiri atau dengan orang lain, ia masih akan muncul seperti itu.

4. Sentiasa mempercepatkan kebaikan

Allah SWT berfirman dalam Al-Qur’an Surat (Qs) Al-Baqoroh(2): 148)

وَلِكُلٍّ وِجْهَةٌ هُوَ مُوَلِّيهَا فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ أَيْنَمَا تَكُونُوا يَأْتِ بِكُمُ اللَّهُ جَمِيعًا إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ

Artinya : “Dan bagi tiap-tiap umat ada kiblatnya (sendiri) yang ia menghadap kepadanya. Maka berlomba-lombalah kamu (dalam berbuat) kebaikan. Di mana saja kamu berada pasti Allah akan mengumpulkan kamu sekalian (pada hari kiamat). Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu”. (Qs. Al-Baqoroh(2): 148)

Kerugian itu adalah jika ia tidak mengambil bahagian dalam kebaikan kerana pada dasarnya semua perbuatan baik yang dilakukan oleh seseorang akan kembali kepada orang yang melakukannya, serta perbuatan buruk walaupun mereka kelihatan menguntungkan tetapi pada dasarnya kejahatan akan kembali kepada orang yang melakukannya, sama ada kecil atau sedikit atau besar sehingga dia tidak meremehkan dan tidak pernah membedakan antara amal yang besar dan amal kecil.

Telah dilaporkan bahawa Imam Ghazali telah bermimpi, dan dalam mimpinya ia mendapat berita bahawa perbuatan-perbuatan yang besar yang pernah dilakukannya adalah ketika ia melihat bahwa ada seekor lalat yang masuk ke dalam tinta, maka ia mengangkat lalat dengan hati-hati dan membersihkannya dan akhirnya terbang dan kemudian boleh terbang kembali sihat. Jadi tidak kira betapa kecilnya amal apabila kita melakukannya dengan sempurna dan benar-benar tidak ada harapan yang timbul sebagai tambahan kepada Allah, ia akan menjadi kebajikan yang sangat besar di hadapan Allah SWT.

5. Dapat mempertahankan keikhlasan apabila melakukan Kebajikan Amal

Allah SWT memberi kebebasan kepada kita untuk melakukan kebaikan boleh dikerjakan dengan terang-terangan dan dapat juga dilakukang secara diam-diam sesuai dengan firmannya didalam Qs.Ar-ra’d (13) : 22

وَالَّذِينَ صَبَرُوا ابْتِغَاءَ وَجْهِ رَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلاةَ وَأَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلانِيَةً وَيَدْرَءُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ أُولَئِكَ لَهُمْ عُقْبَى الدَّارِ
Artinya :
 “Dan orang-orang yang sabar karena mencari keridaan Tuhannya, mendirikan salat, dan menafkahkan sebagian rezeki yang Kami berikan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan serta menolak kejahatan dengan kebaikan; orang-orang itulah yang mendapat tempat kesudahan (yang baik)”.(Qs.Ar-ra’d (13) : 22)

Ayat di atas jelas menunjukkan bahawa kita secara terang-terangan dapat memberikan kebajikan untuk mencari keredhaan Allah SWT agar tidak mencari berkat makhluk atau mengharapkan pujian manusia yang penting untuk menjaga hati dari niat itu, selain itu dengan amal secara terbuka akan memberi inspirasi kepada orang lain untuk melakukan perkara yang sama dan menjaga orang dari prasangka buruk (syu udzhon) kepadanya, terutama jika dia adalah orang yang dianggap sebagai orang yang kaya, sehingga dia telah membantu orang lain daripada berdosa kerana prasangkanya.

Tetapi bagi orang-orang yang berpendapat bahawa dia tidak dapat menjaga hatinya jika ada orang yang memuji kebaikan yang dilakukannya, lebih aman baginya untuk memilih jalan rahasia dengan harus terus bijak menjaga lidahnya tidak memberitahukan perbuatan baik kepada orang lain, kerana itu akan menjadi sia-sia hanya bersembunyi berbuat baik ketika pada masa lain ada keinginan untuk menceritakannya.

Antara kedua-dua cara ini masing-masing mempunyai kebaikan yang baik dan terselindung tetapi di sisi Allah SWT ternyata bahawa klandestin lebih baik dalam nilai seperti yang terkandung dalam firmannya Qs. Al-Baqarah(2):271)

إِنْ تُبْدُوا الصَّدَقَاتِ فَنِعِمَّا هِيَ وَإِنْ تُخْفُوهَا وَتُؤْتُوهَا الْفُقَرَاءَ فَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَيُكَفِّرُ عَنْكُمْ مِنْ سَيِّئَاتِكُمْ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ

Artinya “Jika kamu menampakkan sedekah(mu), maka itu adalah baik sekali. Dan jika kamu menyembunyikannya dan kamu berikan kepada orang-orang fakir, maka menyembunyikan itu lebih baik bagimu. Dan Allah akan menghapuskan dari kamu sebagian kesalahan-kesalahanmu; dan Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan.” (Qs. Al-Baqarah(2) : 271)

6. Tidak membezakan dengan berbuat kebijaksanaan

Melakukan kebaikan kepada orang yang baik kepada kita adalah perkara yang benar dan berbuat baik kepada orang yang diketahui juga merupakan hal yang wajar, tetapi untuk berbuat baik kepada semua orang yang tahu atau yang tidak diketahui atau orang yang bermusuhan apabila orang memerlukan bantuan dan Bantuannya bukan semua orang boleh berbuat demikian,

Walaupun Allah SWT memberi contoh kepada kita untuk berbuat baik kepada semua makhluk yang beriman yang taat kepada-Nya, dan juga kepada orang-orang yang kafir yang tidak taat kepadanya, semuanya dipenuhi dengan keperluan mereka, diberikan rizki, kesihatan, kekayaan dan pelbagai kenikmatan dan kesenangan hidup di dunia, dan Allah memerintahkan kita berbuat baik kepada sesiapa tanpa mengira status, etnik, bahasa, bahkan agama, sama seperti perkataan dalam al-Qur'an surat Al-Hujurot(49) ayat 13

يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ

Artinya : “Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertakwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal”.(Qs. Al-Hujurot(49) : 13)

Orang yang paling mulia adalah orang yang paling setia yang selalu berbuat baik kepada siapa saja bukan hanya kepada sesama manusia tetapi kepada hewan, tumbuhan dan bahkan alam semesta akan berlaku sama seperti manifestasi ketaatan kepada pencipta Allah SWT.

7. Selesai dengan gembira dan pada kesedaran sendiri

Kerja keras akan merosot dalam berat badan, kerja yang sukar akan diatasi dan mencari penyelesaian, jika semua dilakukan dengan hati yang ikhlas yang riyang dan untuk kesadaran atau kesanggupan diri anda tanpa paksaan atau tekanan dari siapa pun, tetapi jika tidak pekerjaan mudah dan spele akan merasa sangat sulit dikerjakaan jika tanpa dorongan kesadaran yang timbul dari dalam hatinya.

Satu contoh yang sangat mudah dapat dilihat dalam anak sekolah rendah yang tinggal di kedalaman berjalan beberapa kilometer melalui jalan yang sukar terutama jika musim hujan jalan berlumpur dan licin, naik dan turun bukit, melintasi hutan ditambah melintasi sungai yang cukup berat , nampaknya tidak menghalang niatnya untuk pergi ke sekolah, walaupun dia harus berada di pagi hari dan perutnya tidak dipenuhi dengan makanan, mereka secara rutin melakukan rutinitas ini bahkan kadang-kadang diselingi dengan ketawa dengan teman perjalanan, sementara di kota sebuah sekolah dasar yang bangunan sekolahnya kadang-kadang dilihat Kadang-kadang ia tidak pergi ke sekolah jika tidak disampaikan oleh ibu bapa mereka atau jika elaun kurang.

Orang yang ikhlas adalah orang yang gembira melakukan kebaikan kerana ada kesedaran yang meningkat dari hatinya bahawa tidak ada alasan yang tepat untuk melakukan sesuatu yang baik dipaksa atau sedih kerana semua yang ditanam akan memberi buah, dan buah yang dipilih bergantung pada apakah tanaman itu atau tidak ditanam, persoalannya, adakah ia layak untuk orang yang ingin menuai buah yang baik, manis dan sedih baru?.  Allah SWT berfirman :

يَسْتَبْشِرُونَ بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَفَضْلٍ وَأَنَّ اللَّهَ لا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُؤْمِنِينَ

Artinya : “Mereka bergirang hati dengan nikmat dan karunia yang besar dari Allah, dan bahwa Allah tidak menyia-nyiakan pahala orang-orang yang beriman”. (Qs. Ali Imron(3) : 171)

Oleh itu, ciri-ciri orang yang bersungguh-sungguh menyembah kerana Allah SWT ,moga berguna,

Wassalamualaikum wr wb.
Ciri-ciri orang yang ikhlas kerana Allah SWT Diposkan Oleh: