Berita Islami Masa Kini (BIMK) adalah sebuah komunitas yang beranggotakan organisasi-organisasi anggota, Driver Printer Panasonic, Brother, Driver Canon, Kyocera, Ricoh, Driver printer konika, dan masyarakat umum yang bekerja sama dalam mengembangkan standar Web Driver, Berita islam terkini, kumpulan situs berita islam ummat di indonesia

Minggu, 16 Juni 2019

Alasan Kajian Ceramah Ustad Firanda Ditolak di Aceh

"Tolak Wahabi! Tolak Wahabi! "Surut itu didengar dari luar Masjid Al-Fitrah di Kampung Ketapang II, Banda Aceh, Khamis (6/13) sekitar 8:00 malam WIB. Rusuhan di luar wang tunai sahaja membuat para penyembah di dalam panik masjid. Walaupun kajian yang diadakan pada malam itu hanya berlangsung beberapa minit sahaja.
Ia adalah Dr. Firanda Andirja Abidin Lc.MA yang menjadi pemberi pengajaran di masjid. Nota Wikipedia, dia adalah pendakwah dan pendakwah di Indonesia yang merupakan pembicara tetap di Masjid Nabawi, Medina, Arab Saudi.

Beliau juga merupakan salah seorang kakitangan pengajar di Sekolah Tinggi Dirasat Islamiyah Imam Syafi'i Jember. Di samping itu, Ustadz Firanda juga aktif sebagai penceramah di Radio Rodja dan secara aktif mengisi beberapa bacaan besar di Indonesia.


Maka mengapa pengajian diduduki oleh orang ramai? Perbezaan dalam iman adalah sebab utama. Mereka yang mengelilingi halaman masjid dan cuba meneruskannya adalah orang ramai pemahaman Ahlulsunnah Waljamaah. Mereka menuduh Ustadz dari Firanda menyebarkan ajaran Wahhabi yang dianggap tidak sesuai dengan pemahaman mereka.

"Ini adalah masalah kerana perbezaan iman. Sebelum ini kami telah mengemukakan kepada MPU supaya kehadiran ulama itu dibatalkan. "Kami bahkan mengambil tindakan penolakan sejak ulama tiba di Aceh tepat di Lapangan Terbang Sultan Iskandar Muda Aceh," kata salah seorang koordinator dari massa Abu Syuja seperti dikutip dari reportasenews.com.

Keadaan itu tidak dapat dikawal apabila pembubaran terpaksa berlaku. Jemaat panik yang bertebaran di semua arah untuk menyelamatkan diri. Reportasenews.com juga melaporkan pertembungan fizikal semasa perdebatan antara orang ramai yang menolak dan mereka yang melakukan pembacaan itu.

Tetapi keadaannya reda selepas polis tiba di lokasi tersebut. Mereka yang berjuang digalakkan untuk tidak menjadi anarkis kerana mereka berada di tempat ibadat.
Alasan Kajian Ceramah Ustad Firanda Ditolak di Aceh Diposkan Oleh: