Berita Islami Masa Kini (BIMK) adalah sebuah komunitas yang beranggotakan organisasi-organisasi anggota, Driver Printer Panasonic, Brother, Driver Canon, Kyocera, Ricoh, Driver printer konika, dan masyarakat umum yang bekerja sama dalam mengembangkan standar Web Driver, Berita islam terkini, kumpulan situs berita islam ummat di indonesia

Kamis, 26 Maret 2020

Muslim Di Wuhan China Penuh Masjid

Muslim Di Wuhan China Penuh Masjid-Akhir-akhir ini, Wuhan City telah menjadi 'ceramah' masyarakat antarabangsa. Sebabnya, ibu kota Wilayah Hubei, China dianggap sebagai bandar sumber virus korona. Virus berbahaya yang kini menjadi endemik di China dan merebak ke beberapa negara lain. Sehingga Ahad (02/09/2020), virus korona telah membunuh 871 orang dan menjangkiti puluhan ribu orang lain.

Kawasan Wuhan City adalah 8,494 kilometer persegi. Wuhan adalah salah satu bandar yang paling ramai penduduk di China. Dianggarkan penduduk Wuhan mencapai 11 juta, di mana - menurut kaji selidik yang dikeluarkan pada 2017 - 1.6 peratus daripada jumlah penduduk adalah Muslim. Di sana, penduduk Islam hidup berdampingan dengan penduduk lain.

Akhir-akhir ini, Wuhan City telah menjadi

Menurut Wuhan Central China Normal University (CCNU) yang juga Timbalan Rais Syuriyah dari PCINU Cina, Ahmad Syaifuddin Zuhri, terdapat empat masjid di Wuhan City. Pertama, Masjid Jiang An. Masjid ini mempunyai empat tingkat. Tingkat pertama adalah untuk pejabat, wabak, dan dapur awam. Lantai kedua adalah ruang doa utama. Lantai ketiga adalah bilik darjah dan dewan.

"Lantai keempat, kita tidak boleh masuk kerana ia terkunci," katanya.

Masjid Jiang An adalah satu-satunya bangunan yang masih berdiri di sana. Bangunan di sekelilingnya telah dirobohkan kerana dirancang bahawa kompleks bangunan moden akan dibina di sana. Pelan itu, Masjid Jiang An akan dipindahkan ke lokasi baru, iaitu kira-kira 1.3 kilometer dari lokasi semasa. Telah dinyatakan bahawa pembinaan masjid baru telah selesai. Hanya menunggu peringkat akhir dan permit daripada pihak berkuasa.

Kedua, Masjid Hankou. Lokasi masjid ini agak strategik kerana ia terletak di persimpangan yang besar, dekat dengan stesen kereta api Hankou yang besar dan stesen MRT 1. Masjid Hankou terdiri daripada enam lantai. Senibina adalah campuran bahasa Arab, Cina dan Eropah. Semasa di sebelah pintu masuk masjid, barisan kedai dibina.

Muslim Di Wuhan China Penuh Masjid

Ketiga, Masjid Min Quan Lu. Masjid ini sukar ditemui kerana berada di lorong kecil dan di antara barisan daging lembu halal dan kedai kambing. Terdapat dua tingkat yang digunakan ketika mereka ingin mengadakan Doa Jumaat. Setiap tingkat hanya boleh memuatkan 50 orang penyembah.

"Masjid ini adalah yang terkecil yang saya dapati antara masjid-masjid lain di Wuhan City," katanya.

Keempat, Masjid Qiyi. Masjid ini terletak di daerah Wuchang. Tahap mencapai 2,300 meter persegi dan dapat menampung sehingga 500 jemaah. Masjid Qiyi juga menjadi asas kepada Persatuan Islam Wilayah Hubei. Sebagai tambahan kepada masjid, di Qiyi Street terdapat juga kedai-kedai yang dipenuhi dengan makanan dan keperluan halal lain seperti daging, kek tradisional, roti Uighur naan, sayuran, buah-buahan, rempah-rempah, dan pakaian.

Zuhri berkata agak mudah untuk mencari kedai halal di Wuhan City. Menurutnya, terdapat 12 warung halal yang ditemui di antara kediamannya dan kampusnya, Central China Normal University (CCNU) di Wuhan. Gerai makanan halal dilengkapi dengan logo bertulis 'Halal' atau 'Qingzhen (baca: Tsingcen). Kebanyakan gerai-gerai ini dimiliki oleh Puak Muslim Hui. (muchlishon / nuonline)
Muslim Di Wuhan China Penuh Masjid Diposkan Oleh:

0 comments:

Posting Komentar