Berita Islami Masa Kini (BIMK) adalah sebuah komunitas yang beranggotakan organisasi-organisasi anggota, Driver Printer Panasonic, Brother, Driver Canon, Kyocera, Ricoh, Driver printer konika, dan masyarakat umum yang bekerja sama dalam mengembangkan standar Web Driver, Berita islam terkini, kumpulan situs berita islam ummat di indonesia

Rabu, 18 Desember 2019

sejarah masjid al aqsa dalam al quran

sejarah masjid al aqsa dalam al quran-Apa yang dimaksudkan dengan Masjid Aqsa adalah seluruh kawasan yang sempadannya dikelilingi dalam garis merah # 1

Kita sering ditanya tentang struktur yang mana adalah Masjid Aqsa. Ada yang mengatakan Masjid Aqsa adalah Kubah As-Sakhra (Dome of Rock), yang berkubah di emas, masjid kelabu, Masjdil Qibli dan Masjid Umar.

Kami memuji pengunjung yang memahami bahawa Masjid Aqsa adalah keseluruhan struktur di dalam dataran merah, atau lebih dikenali sebagai Haram As-Syariff.

Apa yang dimaksudkan dengan Masjid Aqsa
masjid al aqsa palestina sekarang

Mari kita lihat gambar, persamaan dan perbezaan yang dapat dijumpai di tiga masjid. Agak menghairankan, soalan-soalan yang begitu bersangkutan hanya berlaku pada Masjid Aqsa dan tidak timbul juga di Masjidil Haram dan Masjid Nabi.

Alhamdulillah, permintaan untuk melaksanakan haji bagi mereka yang berupaya, disertai dengan niat suci dan keinginan, bekalan yang betul dan mencukupi, reka bentuk yang kemas dengan mengiringi kursus-kursus yang disediakan, serta kuliah yang dihadapi menjadikan kita begitu akrab dengan Masjidil Haram dan Masjid Nabawi.

Bersenjata dengan usaha-usaha di atas, tidak ada masalah yang kita katakan hanya Kaabah hanyalah Masjidil Haram, kerana kita telah memahami dengan usaha kita bahawa seluruh wilayah dalam persekitaran merah (# 2) adalah Masjidil Haram. Tahun ini kerajaan Arab Saudi akan menjalankan projek menaik terbesar dalam sejarah. Dan tentunya dia masih dipanggil Masjidil Haram walaupun kawasan itu berkembang.

Kami juga melihat Masjid Nabawi. Masjid Hijau tidak dikatakan sebagai Masjid Nabi kerana kita memahami bahawa seluruh kawasan dalam persekitaran merah (# 3) adalah Masjid Nabi. Pada asasnya, Masjid Nabawi telah mengalami beberapa fasa projek naik-fasa bermula dari rumah Rasulallah s.a.w dan masjid terletak berhampiran rumah raja sehingga struktur sekarang adalah untuk menampung jemaah yang lebih ramai sebagai Masjid Haram.

Alhamdulillah Syukurlah, kita semua jelas mengenai status fizikal Masjidil Haram dan Masjid Nabi. Mari bandingkan dengan Masjid Aqsa.

Mari lihat pada gambar (# 1). Persekitaran merah adalah Masjid Aqsa, seperti kejiranan Masjidil Haram dan Masjid Nabawi. Mudah difahami. Di dalamnya terdapat 6 masjid atau surau yang dipanggil Masjid al-Qibli, Masjid al-Qadim, Musolla al-Marwani, Masjid al-Buroq, Masjid al-Maghribah, dan masjid an-Nisa. Kubah as-Sakhra juga merupakan tempat para sahabat melakukan solat, dan pada dasarnya mereka telah berdoa di seluruh kawasan.

Peningkatan bilangan struktur bangunan atau masjid adalah sah untuk beberapa tempoh kerajaan oleh kawan-kawan, tetapi kemudian berhenti kerana Masjid Aqsa ditawan semasa Perang Ramadan tahun 1967, iaitu hampir 19 tahun selepas keadaan Israel yang tidak sah diwujudkan.

Jika kita melihat wajah Masjid Haram dan Masjid Nabawi ditambah dengan baik untuk menampung jemaah haji dari seluruh dunia, kenapa tidak kes yang sama berlaku kepada Masjid Aqsa? Bukankah dia tempat suci juga? Kami sedar bahawa kenaikan tahap Masjid Aqsa tidak dilakukan seperti Masjidil Haram dan Masjid Nabawi.

Jawapannya mudah, kerana rejim Zionis tidak akan membenarkan kes itu berlaku! Dan ummah kini hanya sibuk membincangkan istilah-istilah berbanding perjuangan!

Mari kita beralih kepada usaha yang lebih besar, mengiktiraf Masjid Aqsa tidak sepatutnya menjadi isu lagi bagi rakyat Malaysia selepas ini, tetapi usaha untuk membebaskan rakyat Palestin dari rejim Israel, itulah yang kita berdua harus berusaha!

Kepada mereka yang bertanya lagi soalan yang sama, kami harap anda membantu kami dengan 'copy paste' atau 'berkongsi' artikel ringkas ini di mana-mana bilik komen. Sumbangan ini begitu besar, sehingga kita berjuang untuk memperbaiki pemahaman orang ramai. [Ph].
sejarah masjid al aqsa dalam al quran Diposkan Oleh: