Berita Islami Masa Kini (BIMK) adalah sebuah komunitas yang beranggotakan organisasi-organisasi anggota, Driver Printer Panasonic, Brother, Driver Canon, Kyocera, Ricoh, Driver printer konika, dan masyarakat umum yang bekerja sama dalam mengembangkan standar Web Driver, Berita islam terkini, kumpulan situs berita islam ummat di indonesia

Selasa, 12 November 2019

Pertanyaan Sulit Tentang Munafik

Pertanyaan Sulit Tentang Munafik
ISLAM TIDAK PERLU DIBELA? JAWABAN UNTUK MUNAFIK

siapakah orang munafik itu?


Bismillah adalah shalatu adalah ucapan salam alaihillah, wa ba'du,

Sejak masa lalu, kafir dan orang munafik sentiasa bekerjasama.

Orang kafir bersekongkol untuk memusnahkan Islam dari luar, sedangkan orang munafik ditugaskan untuk mengutuk aqeedah kaum muslimin.dalil tentang orang munafik

Orang kafir bersekongkol untuk memusnahkan Islam dari luar, sedangkan orang munafik ditugaskan untuk mengutuk aqeedah kaum muslimin.dalil tentang orang munafik

Mereka berbisik antara satu sama lain kalimat yang indah, untuk menipu orang yang beriman,

وكذلك جعلنا لكل نبي عدوا شياطين الإنس والجن يوحي بعضهم إلى بعض زخرف القول غرورا

"Demikianlah Kami menjadikan setiap nabi sebagai musuh, dajal-dajal (jenis-jenis) manusia dan (dan jenis-jenis) jin, beberapa dari mereka berbisik kepada bahagian lain dari kata-kata yang indah untuk menipu manusia." (Surat al-An'am: 112)

Dan di antara misi munafik besar adalah untuk membina prinsip permisif (dibenarkan) di tengah-tengah umat Islam. Sehingga mereka meninggalkan amar makruf nahi munkar.bahaya orang munafik dalam alquran

Allah berfirman,

المنافقون والمنافقات بعضهم من بعض يأمرون بالمنكر وينهو

"Orang munafik lelaki dan orang munafik perempuan, memerintahkan satu sama lain dari kejahatan dan menghalang mereka yang sudah biasa." (Surat at-Tawbah: 67)

Dan kita dapat melihat semangat ini apabila mereka menanamkan prinsip racun di tengah-tengah umat Islam,

"Islam sempurna. Mengapa dipertahankan? "

Bahasa-bahasa lain, tidak peduli biar orang kafir menghina Islam, menghina Islam, kita tidak perlu mempertahankan Islam. Kerana Islam tidak perlu dipertahankan.

Apakah matlamat mereka?

Sesiapa sahaja boleh melihat dengan jelas, matlamat mereka adalah untuk membungkam mana-mana kejahatan. Supaya setiap orang yang melakukan kejahatan tidak perlu takut, karena mereka aman.

Perintah untuk mempertahankan Allah dan Islam

Terdapat beberapa ayat dalam Al-Quran, yang memerintahkan kita untuk mempertahankan Allah dan Rasul-Nya sallallaahu 'alayhi wa sallam. Kita akan melihat ayat-ayat berikut:

Pertama, firman Allah,

ولينصرن الله من ينصره إن الله لقوي عزيز

"Sesungguhnya Allah akan menolong orang-orang yang membela Dia, sesungguhnya Allah Maha Kuat lagi Maha Perkasa". (Surat al-Hajj: 40)

Allah juga berfirman,

يا أيها الذين آمنوا إن تنصروا الله ينصركم; ويثبت أقدامكم

"Wahai orang-orang yang beriman, jika kamu menolong agama Allah, pasti Dia akan menolong kamu dan menguatkan kakimu." (Surah Muhammad: 7)

Dalam ayat lain, Allah berkata memerintahkan umat Islam mempertahankan Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam,

إنا أرسلناك شاهدا ومبشرا ونذيرا. لتؤمنوا بالله ورسوله وتعزروه وتوقروه

Sesungguhnya kami mengutus kamu sebagai saksi, pembawa berita gembira dan pemberi peringatan, supaya kamu beriman kepada Allah dan Rasul-Nya, menolongnya, memuliakannya ... (Surat al-Fath: 8-9)
Apa artinya mempertahankan dan menolong Allah ?

Terdapat banyak ayat di dalam Al-Quran yang menggunakan istilah yang biasa digunakan oleh manusia.

Di antaranya, Allah membeli dari jiwa dan harta orang percaya dengan dibayar syurga. Allah berfirman,

إن الله اشترى من المؤمنين أنفسهم وأموالهم بأن لهم الجنة ي s s s s s s s s Laman profil mencatat nota pada halaman

"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang yang beriman dan harta benda mereka dengan memberi surga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; maka mereka membunuh atau terbunuh ... "(Surat at-Tawbah: 111)

Dalam ayat lain, Tuhan menawarkan manusia untuk membayar balik dan berkembang biak,

من ذا الذي يقرض الله قرضا حسنا فيضاعفه له أضعافا كثيرة

"Siapakah yang memberi pinjaman kepada Allah dengan kebaikan, maka Allah akan menggantikannya dengan gandaan." (Surat al-Baqarah: 245)

Dan ayat-ayat seperti ini dengan cukup banyak ... dan orang yang logiknya sihat sangat mudah untuk memahami makna ayat di atas. Termasuk ayat yang menyebut arahan untuk membantu Allah .

Imam as-Sa'di menerangkan tentang 'Membantu Agama Allah' dalam ayat ayat 7 Muhammad,

هذا أمر منه تعالى للمؤمنين, أن ينصروا الله بالقيام بدينه, والدعوة إليه, وجهاد أعدائه, والقصد بذلك وجه الله, فإنهم إذا فعلوا ذلك, نصرهم الله وثبت أقدامهم

Inilah perintah dari Allah kepada mereka yang percaya bahawa mereka mempertahankan Allah dengan mengamalkan agama mereka, memberitakan dan memperjuangkan jihad terhadap musuh mereka. Dan semua itu bertujuan mengharapkan wajah Tuhan. Jika mereka melakukan semua itu, maka Allah akan menolong mereka dan menguatkan kakinya. (Tafsiran as-Sa'di, ms 785)

Allahu a'lam.

Ustadz Ammi Nur Baits

(Lembaga Penasihat Syariah)
Pertanyaan Sulit Tentang Munafik Diposkan Oleh: