Berita Islami Masa Kini (BIMK) adalah sebuah komunitas yang beranggotakan organisasi-organisasi anggota, Driver Printer Panasonic, Brother, Driver Canon, Kyocera, Ricoh, Driver printer konika, dan masyarakat umum yang bekerja sama dalam mengembangkan standar Web Driver, Berita islam terkini, kumpulan situs berita islam ummat di indonesia

Rabu, 06 November 2019

Menggunakan Blog untuk Da'wah Islam

Blog Artikel Islami: "Menggunakan Blog untuk Da'wah Islam." :::

Hampir semua kita sudah biasa dengan WordPress, Blogspot, Multiply, Kompasiana, dll.

Yups, blog atau webblog. Teknologi ini boleh digunakan untuk meluahkan tulisan, mesej, maklumat, berita, pendapat atau pandangan peribadi supaya orang lain dapat membaca dengan mudah.

Secara jujur, saya dibantu oleh akaun blog saya (https://abusigli.blogspot.com/).

Dengan ini saya dengan mudah menyampaikan idea dan pendapat saya sendiri kepada masyarakat umum. Apa lagi yang boleh kita katakan bil qolam (da'wah dengan tulisan) menggunakan blog media? Subhanallah, mengagumkan bukan?

Dengan ini saya dengan mudah menyampaikan idea dan pendapat saya sendiri kepada masyarakat umum.

Blog dan Da'wah
Pada pendapat saya, khotbah bukan sekadar ceramah di masjid. Kita juga boleh berkhotbah melalui penulisan dengan menggunakan teknologi blog ini.

Allah telah berjanji bahawa mereka yang menunjukkan kebaikan akan diberikan pahala kepada mereka yang melakukannya. Di samping itu, Nabi berkata, sesiapa yang melihat kejahatan, kemudian menghalangnya dengan tangan anda, jika anda tidak dapat, kemudian menghalangnya dengan mulut anda, jika anda tidak dapat, menghalangnya dengan hati anda, dan mencegah bercampur dengan hati adalah tanda iman yang lemah.

Sudah, biarkan remaja Islam kita menggunakan teknologi blog ini untuk berkhotbah. Jika di mana rakan-rakan berminat untuk membuat blog seperti blog saya dan kemudian menggunakannya sebagai media propaganda Islam, jangan risau, Insyaallah, saya boleh secara sukarela mengajar kawan saya untuk membuat blog, untuk merawatnya menjadi baik. Mudah-mudahan ia menjadi pengetahuan yang berguna. :)

Jazakumullah khoir ...

Apa yang anda tunggu? segera buat blog dan gunakannya sebagai media propaganda anda?
Menggunakan Blog untuk Da'wah Islam Diposkan Oleh: