Berita Islami Masa Kini (BIMK) adalah sebuah komunitas yang beranggotakan organisasi-organisasi anggota, Driver Printer Panasonic, Brother, Driver Canon, Kyocera, Ricoh, Driver printer konika, dan masyarakat umum yang bekerja sama dalam mengembangkan standar Web Driver, Berita islam terkini, kumpulan situs berita islam ummat di indonesia

Rabu, 20 November 2019

Kisah Tentara AS Masuk Islam

Kisah Mualaf Mengharukan,Tentera Amerika ini memeluk Islam dengan menjemput isteri dan anak-anaknya

Aku Islam--Mereka berdua dibesarkan dalam keluarga Katolik Rom. Isteri berasal dari Mannheim, Jerman. Suaminya dilahirkan di bandar Kissimmee di negeri Florida, Amerika Syarikat.

Chris Tarantino adalah askar. Suatu kali dia ditugaskan ke Iraq pada tahun 2006. Ketika itulah istrinya, Cristina Tarantino mula bertanya tentang kehidupan dan kematian.

Kisah Mualaf Mengharukan,Tentera Amerika ini memeluk Islam dengan menjemput isteri dan anak-anaknya

Persoalan ini kemudiannya membawanya ke Islam.

Cristina benar-benar takut bahawa sesuatu yang buruk akan berlaku kepada suaminya atas tugasan. Dia mula tertanya-tanya apa yang berlaku selepas kematian dan bagaimana untuk menjalani kehidupan terbaik di bumi. Dia menghabiskan masa dengan kakaknya yang telah masuk Islam setelah berkahwin dengan seorang Palestin. Dia mencari bimbingan dari saudaranya.

Jawapannya mengenai kakak saudaranya tentang Islam masuk akal untuk Cristina. Dia juga berasa tenang. Selalunya antara perbualan telefon dengan suaminya yang berada di Camp Taji, Iraq, dia membincangkan kemajuan rohani yang dia alami. Chris tidak dapat menyembunyikan kejutannya apabila isterinya berkata dia telah menerima Islam.

Persoalan pertama beliau kepada isterinya ialah sama ada dia mula memakai tudung. Pada masa itu Cristina berkata bahawa dia tidak bersedia untuk tudung. Chris tidak banyak bertanya kepada isterinya. Sebaliknya, dia selalu meminta petunjuk dalam doanya.

Beberapa tahun kemudian, apabila dia ditugaskan semula ke Iraq pada tahun 2010, askar berambut perang dan bermata biru menjadi seorang Muslim. Dia berani memutuskan untuk tidak menyembunyikan Islamnya.

"Saya pergi ke Kuwait untuk membeli tikar shalat dan mula berdoa di sana. Saya berpendapat bahawa saya seorang Muslim bukanlah akhir dunia," katanya.

Semasa satu dekad pertempuran di negara-negara Islam, sesetengah tentera kadang-kadang perlu menentang persepsi umat Islam yang bermusuhan dengan tentera yang mereka layani. Chris menyenaraikan Tentera pada tahun 1998.

Beliau pernah ditugaskan berperang di dua negara Islam. Beliau berkata beliau tidak pernah mempunyai perasaan positif atau negatif terhadap orang Islam, walaupun ketika menuju ke Iraq.

"Apa yang saya tahu ialah kita akan memerangi keganasan, sebagai seorang askar, saya hanya melakukan apa yang dikatakan, mereka mengatakan kejahilan adalah kebahagiaan, saya fikir saya bodoh pada masa itu," katanya.

Lama kelamaan, pasangan suami isteri ini semakin beragama. Mereka sering melawat masjid Sunni di Mannheim. Dari situ mereka mempelajari semua idea radikal dan jihad dengan mengandalkan keganasan di Barat adalah idea yang salah.

Chris berkata beliau mengikuti ajaran Nabi Muhammad. dia mendakwa tidak akan mengaitkan dirinya dengan mana-mana radikalisme. Bagaimanapun, Chris mempunyai situasi yang luar biasa. Beliau adalah satu-satunya askar AS di Masjid Al-Faruq Omar, Jerman, sebahagian daripada minoriti Islam di dalam tentera dan juga salah satu daripada beberapa tentera Islam yang tidak datang dari keluarga Muslim atau keturunan Muslim Afrika-Amerika.

Walaupun keputusan Chris dan istrinya untuk menukar agama Islam adalah peribadi, bukan politik, pandangannya mengenai perang di Iraq dan Afghanistan dan perang secara amnya telah berubah. Pemikiran Chris mengenai perang benar-benar berubah 180 darjah.

Dia betul-betul menafsirkan hadith yang mengatakan bahawa membunuh seorang yang tidak bersalah adalah sama seperti membunuh semua orang. Dan, menyelamatkan satu orang menyelamatkan seluruh dunia.

Sebagai sebahagian daripada idea itu, pasangan itu membantu membentuk kumpulan bukan keuntungan untuk menghantar bekalan makanan dan perubatan ke Somalia. Cristina adalah salah satu dari tujuh orang di masjid mereka yang membentuk Islamischer Humanitaerer Entwicklungsdienst atau Perkhidmatan Kemanusiaan Islam (www.IHED.de)

Hanya dalam beberapa minggu, amal ini telah mengumpul dan menghantar 135 tan makanan dan ubat. Semua bantuan dikumpulkan, disusun dan dijalankan semasa Ramadan. Di rumah, keluarga Tarantino terus belajar kepercayaan baru mereka dan berusaha untuk menjalaninya sebanyak mungkin.

Ketika meninggalkan rumah, Cristina memakai lengan panjang, rok panjang dan jilbab. Ramai orang yang melihatnya dengan rupa aneh. "Saya rasa seperti seorang angkasawan," katanya.

Tetapi, suaminya tidak pernah mengalami masalah dengan penerimaan. Askar-askar dalam unitnya tahu dia adalah Muslim. Chris boleh meluangkan masa untuk berdoa. Dia juga bercakap mengenai Islam kepada rakan-rakannya sebagai cara berkhotbah. Pada akhirnya, mereka menghormati Chris dan juga mengingatkannya ketika dia berdoa.

Dia merancang untuk meninggalkan Angkatan Darat tahun depan dan bergerak bersama keluarganya ke Amerika Syarikat. Cristina merancang untuk meneruskan ijazah sarjana dalam komunikasi. Chris merancang untuk meneruskan pengajiannya di Universiti Aeronautical Embry-Riddle.

Pasangan itu bertemu di pangkalan di Mannheim lebih daripada sedekad yang lalu. Mereka telah berkahwin tiga kali. Pertama di dewan bandar, sekali di gereja dan kali terakhir di masjid. Salah satu perkara yang paling sukar ialah memberi pemahaman kepada dua anak lelaki mereka. Secara beransur-ansur anak-anak mesti melupakan peri gigi dan Santa Claus. Setakat ini, anak lelaki mereka boleh menerima Islam dengan baik.

Chris agak tidak selesa apabila membincangkan kehidupan selepas kematian, janji Allah untuk mendapatkan beberapa malaikat di syurga dan poligami. Isterinya berkata poligami adalah pilihan, tetapi itu tidak bermakna ia adalah pilihan yang mesti diambil.
Kisah Tentara AS Masuk Islam Diposkan Oleh: