Berita Islami Masa Kini (BIMK) adalah sebuah komunitas yang beranggotakan organisasi-organisasi anggota, Driver Printer Panasonic, Brother, Driver Canon, Kyocera, Ricoh, Driver printer konika, dan masyarakat umum yang bekerja sama dalam mengembangkan standar Web Driver, Berita islam terkini, kumpulan situs berita islam ummat di indonesia

Senin, 25 November 2019

Islamphobia di Eropah Kerana Akta Media

Islamphobia di Eropah Kerana Akta Media-Kenapa Islamphobia begitu berbahaya? penulis bernama Imran Awan adalah Pensyarah Kanan di Fakulti Kriminologi dan Timbalan Pengarah Pusat Kriminologi Gunaan di Birmingham City University.

Sama ada Muhammad adalah nama bayi yang paling popular di UK atau satu daripada 10 bayi di Britain adalah Muslim atau fakta bahawa daging halal dihidangkan di Pizza Hut, cerita-cerita Islam cenderung menyebabkan lebih banyak haba daripada pencerahan.

di Eropah Kerana Akta Media

Apa yang jelas, Islamophobia sering diwarnai oleh ketakutan dan anggapan bahawa umat Islam akan mengambil alih pekerjaan, rumah dan kehidupan kita, yang seterusnya akan mewujudkan masyarakat terpolarisasi dan menyebabkan pertembungan tamadun.

Dan kita biasa melihat isu-isu seperti nama Muhammad untuk bayi yang digunakan sebagai alat kebencian oleh kumpulan sayap kanan terhadap umat Islam.

Ambil contoh tajuk harian Mail pada Januari 2014,Satu daripada 10 bayi di Britain adalah Muslim,Mereka yang beragama akan mengalahkan bilangan orang Kristian yang taat.

Artikel yang dihiasi gambar dua wanita Muslim yang memakai tudung, menunjukkan kebencian anti-muslim di internet yang memicu komen seperti,Kejutan, kejutan, larang kerudung sekarang sebelum terlambat !!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!! dan Ini mesti dihentikan, ini adalah negara Kristian yang seterusnya yang akan mematuhi undang-undang syariah.

Memperbaiki amalan media dan tanggungjawab dalam menggambarkan dan melaporkan secara adil mengenai Islam dan Muslim Inggeris, tanpa bias atau diskriminasi atau bercadang untuk mencetuskan sikap anti-Islam, adalah sangat penting. Media mesti memaparkan cara yang bertanggungjawab, objektif dan seimbang dalam melaporkan berita tersebut.

Malangnya, cerita di atas bukanlah satu-satunya.

Tahun lalu, The Daily Sun menerbitkan artikel berjudul Ramadan a ding-dong" yang juga membentangkan perspektif yang berat sebelah dan sensasi, yang bertujuan merendahkan semua umat Islam dan menggambarkan Islam secara negatif.

Akibatnya, kita melihat orang Islam di Britain menderita kewartawanan yang buruk yang membakar ekstremis dan kumpulan sayap kanan seperti Anjem Choudary dan umat Islam untuk Perang Salib.

Malangnya, kisah-kisah seperti ini membantu mewujudkan suasana yang menggambarkan umat Islam sebagai orang jahat dan pada masa yang sama mencetuskan cerita anti-Islam.

Laporan dan gambaran seperti Muslim Inggeris juga membantu mewujudkan rangka kerja untuk komuniti lain dan secara khusus mempengaruhi persepsi umat Islam terhadap umat Islam khususnya apabila digabungkan dengan kewartawanan yang malas yang tidak menggambarkan fakta sebenar dalam cerita.

Satu lagi contoh yang tidak boleh kita lupakan adalah cerita pada tahun 2010, apabila jendela pusat rekreasi di England ditutup. The Daily Mail menulis tajuk utama,Para perenang berenang dalam kegelapan selepas majlis menutup jendela kolam untuk melindungi ketelanjangan wanita muslim. Tetapi kemudian majlis itu berkata, permintaan untuk menutup tingkap tidak hanya datang dari masyarakat Islam.

Dan kita juga melihat dari penyelidikan terdahulu tentang liputan media umat Islam, terutamanya selepas 9/11, bahawa penekanan berita - walaupun berita itu secara akuratnya akurat - seringkali umumkan umat Islam dalam istilah negatif.

Sebagai contoh, kajian oleh ahli akademik di Cardiff University mendapati bahawa majoriti berita Islam selepas 9/11 negatif. Penyelidikan media mengenai Muslim Inggeris mendapati bahawa sekurang-kurangnya dua pertiga artikel akhbar terkini memberi tumpuan kepada keganasan.

Kisah-kisah ini sering menggunakan kata-kata seperti,militan dan radikalisme untuk menggambarkan orang Islam dengan cara yang negatif dan merupakan hasil prasangka anti-Muslim yang lebih luas di seluruh akhbar-akhbar Inggeris.


Menariknya, penyelidik juga menemui kata sifat yang sama digunakan untuk menggambarkan umat Islam, seperti perkataan radikal, fanatik dan fundamentalis.

Jadi sama ada cerita itu sebenarnya tidak benar atau menggambarkan orang Islam sebagai ancaman keselamatan, terdapat cubaan yang jelas untuk menghancurkan orang Islam dalam talian dan offline dengan komen ancaman yang sangat provokatif dan memicu Islamophobia.

Sikap negatif ini dibingkai oleh kerangka bahawa umat Islam adalah orang yang berbahaya dan menciptakan mentalitas mereka vs kita yang boleh menjadi sangat merosakkan hubungan antara masyarakat.

Sekarang adalah masa untuk mengubah trend ini dan sebagai Mehdi Hasan (Wartawan Islam) berkata,sekatan untuk menulis berita yang tidak benar dan menangkis umat Islam adalah salah satu cara kita dapat melihat liputan yang seimbang yang tidak menjejaskan atau mewujudkan stereotaip untuk umat Islam. [ Newsman / CNN / Ac].
Islamphobia di Eropah Kerana Akta Media Diposkan Oleh: