Berita Islami Masa Kini (BIMK) adalah sebuah komunitas yang beranggotakan organisasi-organisasi anggota, Driver Printer Panasonic, Brother, Driver Canon, Kyocera, Ricoh, Driver printer konika, dan masyarakat umum yang bekerja sama dalam mengembangkan standar Web Driver, Berita islam terkini, kumpulan situs berita islam ummat di indonesia

Rabu, 02 Oktober 2019

Tingkatan Dzikir Dalam Tasawuf

Zikrulllah, atau Mengingat Allah sebagaimana yang dipersetujui oleh ulama sebagai makanan untuk hati dan jiwa, bahkan dapat mempengaruhi kerja fisik. Sebagai akibat dari pengabaian zikrullah ini dapat menghilangkan amal, merusak ibadah, menipu imoralitas dan dapat mengakibatkan kufr.

Dalam hal menghilangkan amal, misalnya, amal tidak akan tercatat jika amal tidak disandingkan dengan niat dalam Nama Allah, ini berlaku untuk semua badan amal yang diberi label amal hasanah.

Kepentingan zikrullah disebutkan dalam Firman Nabi bahawa, perumpamaan orang yang mengingat Allah dan orang yang tidak mengingati Allah (dalam setiap aspek kehidupan) adalah seperti orang yang hidup dan mayat.

Zikrulllah, atau Mengingat Allah sebagaimana yang dipersetujui oleh ulama sebagai makanan untuk hati dan jiwa

Ini menunjukkan betapa pentingnya mengingat Allah, sehingga kita dapat melihat semua orang kelihatan hidup, bernafas, melipatgandakan, bergerak, membina bangunan dan sebagainya ... tetapi di sisi Allah sama seperti "mayat", kerana tidak ada bahan ruhiyah, tidak ada komponen zikrullah dalam menjalankan aktiviti "kehidupan" lebih awal.

Secara praktikal, tahap zukrullah yang paling lengkap adalah dalam tingkah laku doa, dalam bentuk doa. Kerana di dalamnya terdapat lafaz, kenangan seperti Allahu Akbar, ada bacaan al-Quran dan ada pula peringatan lafaz yang menyertai pergerakan fisik. Doa juga dirujuk di dalam surat Thaha sebagai alat peringatan Allah.

Pada peringkat kedua adalah zikrullah dalam bentuk membaca Al-Quran. Kerana Al-Qur'an juga disebut sebagai Alzikru, ketika kita membaca al-Qur'an itu berarti kita juga telah membuat peringatan Allah dengan membaca kata-kataNya. Terutama jika kita dapat memahami makna ayat tersebut dan menerapkannya dalam kehidupan seharian kita dan mengajarkannya.

Walaupun tahap yang paling biasa adalah, mengingati Allah dalam aktiviti harian kita atau dalam keadaan / peristiwa tertentu dengan lafaz tertentu. Suka, Bismillah, Allah, Alhamdulillah, astaghfirullah dan lain-lain, yang dilakukan ketika berdiri (bergerak), duduk (santai atau berehat) dan berbaring (tidur, sakit atau berbohong).

Ketiga-tiga tahap ini mestilah "semangat" aktiviti kita, kerana tiga peringkat zikrullah mengandungi makna dan kekuatan yang berbeza. Semoga Allah sentiasa mengarahkan kita untuk mengingatiNya dalam keadaan apa pun.

Persatuan Indonesia Dai. Cab Aceh Barat

amalan sufi zikir para wali
tingkatan dzikir tertinggi
tingkatan dzikir dalam tasawuf
lafadz dzikir ruh
zikir allah dalam hati
tingkatan zikir makrifat
kedahsyatan dzikir allah
zikir tingkat tinggi
Tingkatan Dzikir Dalam Tasawuf Diposkan Oleh: