Berita Islami Masa Kini (BIMK) adalah sebuah komunitas yang beranggotakan organisasi-organisasi anggota, Driver Printer Panasonic, Brother, Driver Canon, Kyocera, Ricoh, Driver printer konika, dan masyarakat umum yang bekerja sama dalam mengembangkan standar Web Driver, Berita islam terkini, kumpulan situs berita islam ummat di indonesia

Selasa, 22 Oktober 2019

Sejarah Singkat Hari Valentine

Asal |Sejarah Hari Valentine | Makna hari Valentine - Kali ini kita akan berkongsi tentang asal usul atau sejarah sehingga dikatakan hari hari valentine dan apa sebenarnya valentine bermakna. Jadi, anda tidak hanya pergi untuk merayakan Hari Valentine.

Sejarah Hari Valentine

Hari Valentine adalah hari yang sinonim dengan cinta, puisi romantis, yang telah beralih dari cinta sejati. Mari kita lihat apa hari valentine bermakna.

Makna hari Valentine

14 Februari adalah hari perayaan menentang kematian seorang pahlawan Kristian, iaitu: Saint Valentine, insiden ini berlaku pada 14 Februari 270 Masehi

Hari Valentine adalah tempat di mana orang yang tersentuh dengan cinta, menghantar mesej cinta dan hadiah kepada satu sama lain, itulah hari di mana orang suci valentine mati sebagai wira yang tegas mempertahankan kepercayaannya.

14 Februari adalah hari perayaan menentang kematian seorang pahlawan Kristian, iaitu: Saint Valentine, insiden ini berlaku pada 14 Februari 270 Masehi

Valentine yang biasanya dikatakan sebagai utusan dari rhaetia dan dimuliakan di Passau sebagai uskup pertama.

Itulah makna di sebalik nama hari valentine, kini mari kita lihat bagaimana sejarah asal usul hari valentine.

Asal-usul Sejarah Hari Valentine

Percutian ini adalah salah satu cuti Romawi pagan (yang menyembah berhala), orang Rom telah menyembah berhala sejak 17 abad yang lalu. Jadi Hari Valentine ini adalah istilah untuk cinta penyembahan mereka.

Mengenai sejarah valentine ini terdapat banyak versi yang disebutkan, namun dari banyak versi menyimpulkan bahawa Hari Valentine tidak mempunyai latar belakang yang jelas sama sekali.

Perayaan ini telah wujud sejak abad ke-4 SM, yang diadakan pada 15 Februari, satu perayaan yang bertujuan untuk menghormati tuhan bernama Lupercus, dewa kesuburan, yang dilambangkan setengah telanjang dan berpakaian kulit kambing. Acara ini mengambil bentuk upacara dan diselingi dengan menarik lot untuk mencari pasangan. Dengan menarik gulung kertas yang mengandungi nama, gadis-gadis mendapat pasangan. Kemudian mereka berkahwin selama satu tahun, setelah itu mereka hanya dapat ditinggalkan. Dan apabila mereka bersendirian, mereka menulis nama mereka untuk dimasukkan ke dalam kotak loteri lagi pada upacara pada tahun berikutnya.

Sementara itu, pada 14 Februari, 269 AD, meninggal seorang pendeta Kristian yang juga dikenali sebagai seorang doktor (doktor) yang bernama Valentine.

Dia tinggal di sebuah kerajaan yang pada masa itu dipimpin oleh Maharaja Claudius yang terkenal. Dia sangat membenci maharaja. Claudius mempunyai cita-cita untuk mempunyai pasukan ketenteraan yang besar, dia mahu semua lelaki di kerajaannya untuk bergabung dengannya.

Tetapi malangnya hasrat ini tidak disokong. Lelaki enggan terlibat dalam peperangan. Kerana mereka tidak mahu meninggalkan keluarga dan pencinta mereka. Ini menyebabkan Claudius marah, dia segera memerintahkan pegawai-pegawainya untuk menjalankan idea gila.

Claudius berpendapat bahawa jika lelaki tidak berkahwin, mereka akan senang menyertai tentera. Kemudian Claudius melarang perkahwinan. Pasangan muda pada masa itu menganggap keputusan ini sangat tidak masuk akal. Oleh itu, Valentine enggan melaksanakannya.

St. Valentine terus menjalankan tugasnya sebagai imam, yang akan berkahwin dengan pasangan yang cinta walaupun dalam rahsia. Tindakan ini akhirnya diketahui oleh maharaja yang segera memberinya peringatan, tetapi dia mengabaikan dan masih memberkati pernikahan itu di sebuah gereja kecil yang hanya dinyalakan oleh cahaya lilin.

Sehingga satu malam, dia terperangkap dalam perbuatan berkat pasangan. Pasangan itu berjaya melarikan diri, tetapi miskin. Valentine ditangkap. Dia dibuang ke penjara dan dihukum mati dengan memenggal kepala.

Sejak kematian Valentine (14 Februari), cerita itu telah tersebar dan tersebar, sehingga tidak ada satu sudut dari Roma yang belum pernah mendengar kisah hidupnya dan kematiannya. Kakek nenek menceritakan kisah Saint Valentine kepada anak-anak dan cucu mereka ke tahap kultus.

Apabila Katolik mula berkembang, pemimpin gereja ingin mengambil bahagian dalam peranan ini. Untuk menjangkakan ini, mereka mencari watak baru sebagai pengganti Tuhan Yang Berbalik, Lupercus. Akhirnya mereka mendapati pengganti Lupercus, iaitu St Valentine.

Pada 494 CE, Pope Gelasius I mengubah upacara Lupercaria yang diadakan setiap 15 Februari ke dalam perayaan rasmi gereja. Dua tahun kemudian, Paus mengubah tarikh perayaan itu hingga 14 Februari, yang bertepatan dengan tarikh kematian Saint Valentine sebagai bentuk penghormatan dan kultus terhadap Saint Valentine. Oleh itu, perayaan Lupercaria tidak lagi wujud dan digantikan dengan "Hari Valentine"

Sisa kerangka digali dari makam Saint Hyppolytus di Via Tibertinus dekat Rom, yang dikenal sebagai badan St. Valentinus. Kemudian diletakkan di dalam dada emas dan dihantar ke Whitefriar Street Carmelite Church di Dublin, Ireland. Tubuh ini diberikan kepada mereka oleh Paus Gregorius XVI pada tahun 1836.

Banyak pelancong kini membuat ziarah ke gereja ini pada Hari Valentine, di mana dada emas diarak dalam perarakan yang tulus dan dibawa ke mezbah yang tinggi. Pada hari itu, satu jawatan khas telah diadakan dan ditawarkan kepada golongan muda dan mereka yang berada dalam hubungan cinta.

Pesta ini telah dikeluarkan dari kalendar gereja pada tahun 1969 sebagai sebahagian daripada usaha yang lebih luas untuk menghapuskan orang-orang kudus yang asalnya dipertikaikan dan hanya berdasarkan legenda. Tetapi parti ini masih dirayakan di beberapa gereja tertentu.

Selaras dengan perkembangannya, Hari Valentines menjadi satu bentuk upacara rutin bagi gereja untuk dirayakan. Agar tidak kelihatan formal, amaran ini dibungkus dalam hiburan atau pihak.
Sejarah Singkat Hari Valentine Diposkan Oleh: