Berita Islami Masa Kini (BIMK) adalah sebuah komunitas yang beranggotakan organisasi-organisasi anggota, Driver Printer Panasonic, Brother, Driver Canon, Kyocera, Ricoh, Driver printer konika, dan masyarakat umum yang bekerja sama dalam mengembangkan standar Web Driver, Berita islam terkini, kumpulan situs berita islam ummat di indonesia

Jumat, 01 November 2019

Sejarah Nabi Muhammad Saw Lengkap

Sejarah Nabi Muhammad Saw Lengkap-Sejarah Singkat Nabi Muhammad SAW Lengkap (Lahir ke kewafat)
Sejarah Singkat Nabi Muhammad SAW Lengkap (Lahir ke Wafat) - Mengingat sejarah Nabi Muhammad SAW dari awal hingga akhir hidupnya, ia tidak akan selesai dalam jutaan tulisan. Walau bagaimanapun, pada masa ini, Pengetahuan Pengetahuan akan meneroka sejarah ringkas Nabi Muhammad SAW.

Nabi Muhammad (SAW) adalah nabi terakhir

Sebagai umatnya, kita harus mengetahui sejarah Yang Mulia dengan jelas.

Sejarah ringkas Nabi Muhammad SAW

Nabi Muhammad (SAW) adalah nabi terakhir yang dihantar ke bumi untuk membawa umatnya ke jalan yang benar. Beliau dilahirkan pada seorang ibu bernama Siti Aminah dan seorang ayah bernama Abdullah yang dilahirkan pada hari Isnin, 12 Rabiul Awal atau 22 April 571 AD di kota Mekah pada tahun Fiil (gajah) dan meninggal pada 8 Jun 632 M di Madinah pada usia 63 tahun. Nabi Muhammad dilahirkan yatim piatu, kerana ketika Nabi Muhammad masih dalam kandungan, Abdullah telah meninggal dunia. Nabi dilahirkan sebagai keluarga bangsawan Banu Quraish. Nama penuh Muhammad bin Abdullah adalah orang yang dilahirkan dari keluarga Banu Quraisy yang mengajarkan ajaran Islam. Nama Muhammad bermaksud orang yang patut dipuji. Nama ini diberikan oleh datuknya yang dikasihi, Abdul Muttalib.

Tempoh Kelahiran Nabi Muhammad SAW

Sebelum kelahiran Nabi Muhammad, terdapat banyak perkara yang kelihatan berbeza jika dibandingkan dengan kelahiran pasca lahir dan ditandai dengan peristiwa-peristiwa yang berlaku sangat luar biasa pada masa itu.

Tempoh Jahiliyah

Tempoh kejahilan adalah zaman ketidaktahuan, sebelum kelahiran nabi. Di mana umat nabi pada waktu itu digunakan untuk menyembah berhala. Mereka juga biasa meminum, berjudi, tidak bermoral dan merendahkan wanita. Hidupnya bergerak dan berpecah menjadi beberapa puak yang dipanggil "suku". Kehidupan penuh dengan kebebasan dan tiada peraturan dalam masyarakat, sehingga kehidupan pada masa itu sangat kacau.

Acara "Tahun Gajah"

Acara "Tahun Gajah" adalah peristiwa pencerobohan kota Mekah oleh Tentara Abraha, semasa kelahiran Nabi Muhammad SAW. Tahun ini gajah adalah tahun serangan Kaabah oleh tentera atau tentera Raja Abrahah, Gabenor Habasha di Yaman. Kelompok tentera gajah yang dipimpinnya adalah hendak memusnahkan Ka'bah kerana orang-orang Quraisy akan lebih dihormati dan setiap tahun orang ramai akan melakukan haji. Ini menjadikan Abraha ingin membelokkan manusia supaya dia tidak lagi datang ke Mekah. Kemudian Abraha membina gereja besar di Shan'a yang dipanggil Al-Qulles. Tetapi usahanya tidak berjaya, tiada siapa yang mahu datang ke gereja Al Qulles. Abrahah sangat marah dan pada akhirnya menggerakkan tentera yang besar untuk menyerang Kaabah.

Berhampiran Mekah, tentera menyerang harta rakyat termasuk 100 unta yang dimiliki oleh Abdul Muthalib, datuk nabi Muhammad. Apabila Ka'bah hendak dimusnahkan, Allah menghantar burung Ababil untuk membawa kerikil Sijjil dengan paruhnya. Batu kerikil itu jatuh tepat pada kepala setiap pasukan yang dijajah sehingga mereka menembusi mayat mereka hingga mati. Acara ini termaktub dalam Al-Quran ayat Al-Fiil 1-5. (Qur'an, 105: 1-5) Tentera ini dimusnahkan oleh adzab dari Allah SWT. Pada masa ini seorang nabi terlambat, Muhammad, dari pasangan Abdullah dan Siti Aminah, dilahirkan. Acara ini menandakan tahun kelahiran Muhammad dan akhirnya dikenali sebagai Tahun Gajah.

Kanak-kanak Nabi Muhammad SAW

Nabi Muhammad sejak zaman kanak-kanaknya telah diberikan kehidupan seperti manusia biasa, walaupun dia sangat dimuliakan oleh Allah SWT, walaupun sejak kelahirannya, dia telah ditinggalkan oleh bapanya. Dia dilahirkan yatim piatu, dan pada usia 6 tahun dia ditinggalkan oleh ibunya. Jadi dia menjadi anak yatim, dia merasakan apa yang dialami manusia pada umumnya. Dan pada usia 8 tahun, dia ditinggalkan oleh datuknya Abdul Muttalib. Kehidupan yang hidupnya dapat menjadi contoh bagi semua manusia.

Nabi Muhammad disusui oleh Tsuaibah selama 3 hari dan oleh kakeknya ia juga diberi makan kepada Halimah As-Sa'diyah dan berada dalam penjagaannya selama 6 tahun. Pada usia 5 bulan dia dapat berjalan dan pada usia 9 bulan fasih berbahasa. Semasa zaman kanak-kanak, dia juga telah memelihara kambing. Abu Talib (paman nabi) dijemput untuk berdagang ketika dia berusia 12 tahun di tanah Sham. Dia dibesarkan oleh pamannya selepas datuknya meninggal dunia, dan membesarkan dan menjaga nabi sehingga dia berusia lebih dari 40 tahun.

Membongkar dada Muhammad

Malaikat Jibril membentangkan nabi Muhammad pada umur 4 tahun, kemudian memotong dadanya dan mengeluarkan hati dan darah dari dada Nabi Muhammad SAW maka malaikat Jibril mencuci dan meletakkannya kembali ke tempatnya dan nabi Muhammad tetap sehat.

Dakwah Nabi Muhammad SAW

Rasulullah SAW menerima wahyu untuk menyampaikan dan menyiarkan ajaran Islam dan mengajak manusia untuk menyembah Allah SWT. Dia menyampaikan pesannya dengan diam-diam. Bagi orang-orang yang mula-mula memeluk agama Islam atau dipanggil Assabiqunal Awwwalun iaitu keluarga dan sahabat, yaitu: isterinya Siti Khadijah, sahabatnya Ali bin Abi Talib, Abu Bakar As-Siddiq, anak angkatnya Zaid bin Haritha, Uthman bin Affan, Zubair dan sahabatnya terdapat banyak lagi keluarga dan sahabat Rasul-rasul yang lain.

Selama 3 tahun Rasulullah (PBUH) berkhotbah secara rahsia dari satu rumah ke rumah lain. Kemudian turun Al Hijr: 94 (QS 15 ayat 94). Maksudnya "Kemudian sampaikan secara terbuka semua yang telah diperintahkan kepadamu dan berpalinglah dari orang-orang musyrik (QS Al Hijr: 15)". Dengan ayat ini turun, Rasulullah SA menyiarkan mesejnya dengan terbuka. Tanggapan orang Quraisy pada masa itu sangat marah dan melarang penyiaran Islam yang dibawa oleh nabi dan bahkan kehidupan Nabi Muhammad sangat terancam. Tetapi Nabi dan para sahabatnya lebih kuat dan lebih berdaya tahan dalam menghadapi cabaran dan halangan yang dihadapi dengan kesabaran dan kesabaran walaupun mengejek, penyalahgunaan lisan, mengejek dan menentang semua ajaran Nabi.

Tempoh Apostolik Nabi

Semasa zaman Rasulullah SAW yang ke 10 tahun pada masa "Amul Huzni" yang merupakan tahun berkabung di mana pamannya Abu Talib dan isterinya Siti Khadijah mati dan umat Islam berada dalam keadaan sengsara. Di tengah-tengah kesedihannya, dia dijemput oleh Angel Gabriel untuk Isra 'Mi'raj, yang akan pergi dari Masjid Aqsa ke Masjidil Haram ke Sidratul Muntaha untuk berjumpa dengan Allah SWT dan menerima perintah doa lima hari. Pada tahun 10 AH, para nabi melakukan Wada Haji atau haji terakhir. Dalam waktunya di Arafat, beliau menyampaikan khutbahnya yang mengandungi larangan pertumpahan darah kecuali dengan cara yang benar, larangan mengambil harta orang lain secara tidak wajar, larangan memakan riba, hamba itu mesti diperlakukan dengan cara yang baik, dan supaya orangnya sentiasa berpegang pada Al-Qur'an dan Sunnah Nabi SAW. Setelah berkhotbah selama 23 tahun, baginda meninggal dunia pada usia 63 tahun.

Jadi ringkas ringkasan Sejarah Lengkap Nabi Muhammad SAW Lengkap (Lahir ke kewafat), kali seterusnya dihubungkan lagi. Semoga bermanfaat bagi kita semua. Terima kasih.
Sejarah Nabi Muhammad Saw Lengkap Diposkan Oleh: