Berita Islami Masa Kini (BIMK) adalah sebuah komunitas yang beranggotakan organisasi-organisasi anggota, Driver Printer Panasonic, Brother, Driver Canon, Kyocera, Ricoh, Driver printer konika, dan masyarakat umum yang bekerja sama dalam mengembangkan standar Web Driver, Berita islam terkini, kumpulan situs berita islam ummat di indonesia

Minggu, 13 Oktober 2019

Rukun Iman 6 Perkara Iman kepada Allah

Rukun iman--Rukun iman adalah rukun iman yang mesti dimiliki oleh seorang Muslim. Sekiranya terdapat lima rukun Islam, terdapat enam rukun iman. Rukun iman adalah berdasarkan ayat-ayat al-Quran dan al-Hadits. Tahap keimanan dalam Islam itu sendiri bermaksud keyakinan dalam hati, kata-kata dengan lisan, berlatih dengan betul, dan Hubungan dengan Moral Iman. Hubungan Moral Dengan Iman Dan Ihsan dalam jiwa setiap muslim dapat naik dan turun, meningkat dan berkurang sehingga perlu ada usaha untuk menguatkan iman itu agar umat Islam selalu taat dalam ibadah dan ketakutan.

Cara untuk meningkatkan keimanan adalah dengan beriman dalam bentuk iman kepada Allah, iman kepada malaikat Allah, iman kepada kitab-kitab Allah, iman kepada Rasul Allah, iman di akhirat, dan iman dalam qada dan qadar.

Rukun iman--Rukun iman

Penjelasan setiap tiang iman dalam Islam akan diterangkan dalam penjelasan berikut:

1. Iman kepada Allah

Seorang muslim mesti beriman kepada Allah, yang bermaksud untuk mempercayai kewujudan Allah, mempercayai Rububiah Allah, percaya kepada ketaatan Tuhan dan mempercayai semua nama dan sifat Allah. Fungsi Iman dalam Allah SWT bermaksud bahawa seorang muslim harus percaya bahwa Tuhan benar-benar ada. Tuhan wujud sebagai Tuhan Alam semesta yang menciptakan langit dan bumi dan kandungannya. Orang yang tidak percaya kepada Allah bermakna dia bukan seorang Muslim dan lebih-lebih lagi, bagi mereka yang tidak percaya kepada Tuhan, dia dipanggil sebagai ateis.

Tidak sedikit orang yang mencari bagaimana Allah sebenarnya dan bagaimana Allah boleh wujud. Tetapi ia sebenarnya melebihi had kemampuan manusia. Allah menunjukkan kewujudannya dengan kewujudan makhluk-Nya dan kasih sayangnya bagi setiap makhluk hidup.

Untuk mempercayai rububiah Allah berarti percaya atau percaya bahawa tidak ada yang menciptakan, memerintah, atau memerintah alam semesta ini kecuali Allah SWT.
Umat ​​Islam percaya bahawa Allah hanya satu, iaitu Allah SWT. Tiada Tuhan melainkan Allah yang dapat memerintah dunia ini. Ini berbeza dengan beberapa agama atau kepercayaan lain yang mempercayai bahawa terdapat banyak tuhan atau tuhan. Sifat Yang Benar
iaitu, seorang muslim tidak boleh mempercayai kuasa lain selain yang dimiliki oleh Allah SWT. Hanya Tuhan yang menciptakan dan memerintah alam semesta.

Untuk mempercayai ketaatan Tuhan adalah mempercayai bahawa tidak ada penyembah yang lain yang berhak disembah selain Allah SWT. Seorang Muslim dilarang menyembah selain menyembah Allah SWT. Kami masih sering melihat orang yang suka menyembah benda atau bahkan kuburan angka tertentu. Ini dilarang keras dalam Islam dan menyebabkan kepercayaan seseorang menjadi dipersoalkan.

Iman dalam nama dan sifat - Atribut Allah dan Asmaul Husna, yakni, percaya dan percaya kepada sifat-sifat Allah yang tersirat dalam nama Allah atau Asmaul Husnah. Ada 99 nama Allah yang perlu dipelajari oleh seorang Muslim sehingga dia dapat memahami sifat-sifat Allah. Ciri-ciri Tuhan adalah contoh Ar Rahman (Maha Pemurah), Ar Rahim (Maha Penyayang), Al Malik (Maha Kuasa), Al Quddus (Maha Suci), Sebagai Salaam (Paling Menyediakan Keselamatan).

2. Iman kepada Malaikat Allah 

Tugu iman yang seterusnya adalah iman kepada malaikat Tuhan. Malaikat berdasarkan bahasa adalah perkataan Arab yang berasal dari kata "malak" atau kekuatan. Dalam ajaran Islam, malaikat diciptakan oleh Allah dari cahaya.

Kebijaksanaan Kepercayaan di dalam Malaikat bermaksud percaya dan percaya kepada kewujudan malaikat walaupun kita tidak dapat melihatnya. Malaikat-malaikat ini mempunyai tugas masing-masing yang diperintahkan oleh Allah SWT. Malaikat-malaikat ini termasuk:

1. Gabriel

Gabriel adalah pemimpin malaikat, yang tugasnya menyampaikan wahyu. Malaikat Jibril menjadi salah satu daripada tiga malaikat yang namanya disebutkan dalam Al-Qur'an. Dalam Al-Quran nama Gabriel ada di Surah At-Tahrim dan Al Baqarah. Nabi Muhammad sering dikunjungi oleh Gabriel yang seperti manusia.

Angel Gabriel mendedahkan bentuknya yang mempunyai 600 sayap yang putih seperti mutiara. Rupanya digambarkan cantik dan kacak. Di samping menyampaikan Al-Quran kepada nabi Muhammad, Malaikat Jibril juga menyampaikan berita mengenai kelahiran Yesus.

2. Michael

Mikail adalah seorang malaikat yang tugasnya untuk berkongsi rezeki untuk semua makhluk hidup. Angel Mikail juga ditugaskan untuk mengawal selia matahari, bulan dan bintang, mengawal air, hujan dan juga kilat. Malaikat Mikhael diciptakan oleh Tuhan setelah mencipta malaikat Israfil.

3. Israfil

Israfil adalah malaikat yang bertanggungjawab meniup sangkakala yang merupakan tanda-tanda kiamat. Israfil Angels adalah malaikat yang mula-mula dicipta oleh Tuhan, dan kemudian akan menjadi yang pertama dibangkitkan pada Hari Penghakiman. Israfil dikatakan mempunyai empat sayap dan sangat kacak.

Dia sentiasa memuliakan Allah melalui beribu-ribu bahasa yang berbeza. Tugas utamanya ialah meniup sangkakala, dia selalu memegang sangkakala suci di bibirnya dan menunggu perintah Allah untuk meniupnya pada Hari Penghakiman.

4. Munkar dan Nakir

Angels Munkar dan Nakir adalah dua malaikat yang tugasnya untuk menguji kepercayaan orang-orang yang meninggal dunia di Barzah. Dalam ajaran Islam, orang yang telah meninggal akan pergi ke Barzah atau kubur.

Di makam, Angels Munkar dan Nakir akan meminta beberapa perkara termasuk "Siapa Tuhan kamu? Siapa Nabi kamu? Apa agama kamu?" Jika kamu dapat menjawab soalan dengan betul, orang yang mati mempunyai kebebasan untuk dijelaskan. kuburnya hingga hari kiamat.

5. Izrail

Malaikat Izrail adalah seorang malaikat yang tugasnya mengambil nyawa. Apabila dia bertanggungjawab untuk mengambil nyawanya di dunia, dia akan turun dengan dua malaikat lain, iaitu Malaikat Rahmat dan Malaikat Azab. Seorang yang beriman yang mati akan dikunjungi oleh malaikat yang baik, putih seperti matahari.

Orang-orang yang beriman dengan lembut akan mengambil nyawa mereka, dengan Tanda-tanda Khusnul Khotimah berbeda ketika kafir atau orang-orang yang memiliki banyak dosa ketika mereka ingin mengambil nyawa mereka. Orang-orang yang telah berdosa dan kafir akan diambil oleh malaikat dengan bentuk berwajah hitam dan membawa kain kasar dari neraka.

6. Ridwan

Ridwan Angel adalah malaikat yang menjaga pintu surga. Terdapat beberapa hadis yang menjelaskan malaikat Ridwan tetapi, menurut ulama itu adalah hadith yang lemah sehingga tidak dapat digunakan sebagai dasar.

7. Malik

Angel Malik adalah malaikat yang menjaga pintu neraka. Dikatakan bahawa malaikat Malik mempunyai jumlah tangan dan kaki yang sama dengan jumlah pakar neraka. Angel Malik dikatakan mempunyai muka yang menakutkan sehingga api di neraka bahkan takut kepada Malik.

8. Zabaniah

Malaikat Zabaniah adalah nama-nama malaikat yang mempunyai tugas menyiksa manusia di dalam neraka, seperti Penyeksaan Neraka untuk Wanita, Penyeksaan Neraka bagi para pezina. Angel Zabaniah diketuai oleh Angel Malik. Ia mengatakan bahawa Tuhan tidak memberi mereka belas kasihan kerana tugas mereka untuk menyiksa orang di neraka.

9. Harut dan Marut

Harut dan Marut adalah malaikat yang ditugaskan oleh Tuhan ke tanah Babel.

Terdapat beberapa lagi malaikat dalam Islam yang mempunyai tugas yang berbeza. Umat ​​Islam perlu belajar dan percaya kepada para malaikat Tuhan.

3. Iman kepada kitab-kitab Allah 

Allah menurunkan kata-kata kepada para nabi yang kemudiannya dikumpulkan dalam buku-buku. Umat ​​Islam mesti mempercayai Fungsi Iman dalam Kitab Allah. Buku suci umat Islam itu sendiri adalah Al-Quran tetapi terdapat buku-buku lain yang juga buku-buku Allah. Buku-buku Tuhan termasuk:

1. Taurat

Taurat adalah kitab suci yang diturunkan melalui Nabi Musa. Taurat diturunkan sekitar abad ke-12 SM. Kandungan Taurat itu sendiri adalah kata-kata Allah yang ditujukan kepada bangsa Israel. Di dalamnya terdapat sejarah Nabi sebelumnya kepada Musa dan koleksi undang-undang.

2. Mazmur

Zabur adalah kitab suci yang dibawa melalui Daud. Isi kandungan Mazmur sendiri bukanlah syariat tetapi mazmur atau hymn pujian kepada Allah SWT. Nabi Daud sendiri meneruskan syariat yang disampaikan oleh Musa. Kitab Zabur dalam bahasa Qibti dan diturunkan sekitar abad ke-10 SM.

3. Injil

Injil adalah kitab suci yang diturunkan kepada Nabi Isa. Kata injil berasal dari bahasa Yunani Yunani yang bermaksud berita baik. Injil tidak mempunyai perbincangan yang sistematik mengenai tema tertentu. Injil ini mengandungi perkataan Tuhan dan sejarah Yesus yang ditulis oleh generasi selepas Nabi Isa. Injil pada asalnya ditulis oleh para pengikut Nabi Isa untuk bangsa Israel sebagai pemenuhan ajaran Nabi Musa.

4. Al-Quran

Al-Qur'an adalah koleksi kata-kata Allah yang diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW. Fungsi Al-Qur'an untuk Kemanusiaan adalah untuk menyediakan garis panduan hidup untuk semua umat Islam. Bahasa dalam Al-Qur'an adalah bahasa Arab dalam bentuk prosa berirama, seperti puisi, epik dan simfoni yang disatukan dengan indah. Di dalamnya adalah panduan hidup, falsafah, sejarah, amaran, asas undang-undang dan juga doa. Orang Islam tidak ditetapkan untuk mengkaji Taurat, Mazmur, dan Injil tetapi dikehendaki mempelajari Al-Qur'an.

Al-Quran diturunkan melalui Malaikat Jibril kepada Nabi Muhammad. Al-quran mempunyai nama lain iaitu Al-Kitab, Al-Furqon, Adz-Dhikr, Al-Mau'idhah, Al-Hukm, Al-Hikmah, Asy-Syifa ', dan lain-lain. Pada mulanya Al-Quran direkod secara berasingan sejak zaman Nabi Muhammad SAW. Selepas itu, untuk membuat perkara lebih mudah, ia dijadikan buku dibundel seperti yang kita hadapi hari ini. Pembukuan Al-Qur'an dilakukan pada masa Khalifah Uthman bin Affan.

Seorang Muslim wajib belajar Al-Quran kerana ia adalah panduan untuk umat Islam dalam kehidupan seharian di dunia agar tidak tersesat jalan yang menjatuhkan orang ke neraka. Faedah membaca Al-Quran dapat difahami agar dapat dipraktikkan dalam kehidupan sehari-hari. Keajaiban Al-Qur'an di dunia adalah kandungannya, yang merupakan kata-kata Allah SWT tanpa ragu-ragu di dalamnya sehingga umat Islam tidak perlu meragui kandungan Al-Qur'an. Makna Al-Qur'an itu sendiri perlu dikaji dengan bantuan ulama atau pengulas Al-Qur'an agar amalannya menjadi lebih tepat.

4. Iman kepada Rasul Allah

Rukun iman yang seterusnya adalah kepercayaan kepada Rasul Allah. Rasul-rasul adalah utusan Tuhan yang mendapat wahyu dan diperintahkan untuk menyampaikan dan mengamalkannya. Semua rasul mestilah seorang Nabi, sedangkan seorang Rasul tidak semestinya seorang Rasul. Kerana Nabi tidak diarahkan untuk menyampaikan wahyu yang dia terima kepada rakyat.

Menurut satu hadis, jumlah rasul menurut Islam adalah 312. Rasul-rasul yang terkandung di dalam al-Qur'an dan hadis termasuk:
Syith adalah seorang rasul yang dihantar untuk memimpin keturunan Nabi Adam dan anak-anak Qabil.
Idris adalah seorang rasul yang dihantar kepada anak-anak Qabil di Babul, Iraq dan seterusnya.
Nuh adalah seorang rasul yang dihantar kepada anak-anak Rasi di selatan Iraq.
Hud adalah seorang rasul yang dihantar ke Ad di Yaman.
Shaleh adalah rasul yang dihantar kepada Thamud yang berada di Semenanjung Arab.
Ibrahim adalah rasul yang dihantar kepada orang Kasdim di Iraq.
Lut adalah rasul yang dihantar ke Sadum dan Amurah di Sham, Palestin.
Ismail adalah seorang rasul yang dihantar kepada penduduk Al-Amaliq, anak-anak Jurhum, dan Qabilah, Yaman, Mekah.
Ishak adalah seorang rasul yang dihantar kepada penduduk di Al-Khalil, Palestin.
Yaqub adalah rasul yang dihantar ke Kan'an di Sham.
Ayub adalah seorang rasul yang diutus kepada bani Israel dan orang Amori.
Syu'aib adalah rasul yang dihantar ke Rass, Madyan dan Aykah.
Musa dan Harun adalah utusan yang dihantar kepada orang Mesir Kuno dan Bani Israel.
Zulkifli adalah rasul yang dihantar kepada orang Amori di Damsyik.
Yunus adalah seorang rasul yang dihantar kepada Asyur, orang Iraq.
Ilyas adalah seorang rasul yang dihantar untuk keseronokan dan anak-anak Israel.
Ilyasa adalah seorang rasul yang dihantar kepada bani Israel dan orang Sham.
Daud adalah rasul yang diutus kepada bani Israel.
Salomo adalah rasul yang diutus kepada bani Israel.
Zakharia adalah rasul yang diutus kepada bani Israel.
John adalah rasul yang dihantar kepada orang Israel.
Yesus adalah rasul yang diutus kepada bani Israel.
Muhammad adalah rasul yang dihantar ke Semenanjung Arab untuk semua manusia dan jin.

Jenis Keajaiban Nabi seperti Nabi Muhammad, yang mempunyai keistimewaannya sendiri kerana ia adalah rasul terakhir yang diturunkan dan selepas itu tidak ada lagi rasul yang dihantar ke dunia. Umat ​​Islam mempercayai utusan Allah dan khususnya Nabi Muhammad, umat Islam mengikuti garis panduan kehidupan yang dilakukan oleh Nabi Muhammad SAW. Nabi Muhammad SAW juga adalah seorang nabi yang diberi kitab al-Quran yang mesti dipelajari oleh setiap muslim.

5. Iman kepada Masa Akhir

Hari terakhir atau kiamat adalah tanda Akhir Masa, hari dunia akan dimusnahkan dan orang mati akan dibangkitkan. Seorang Muslim wajib mempercayai bahawa akan ada Hari Penghakiman dan manusia akan dibangkitkan. Terdapat beberapa ciri-ciri End Times atau tanda kiamat, tanda-tanda kecil kiamat termasuk:
Penaklukan baitulmuqaddis
Perzinaan berleluasa di bumi; Tanda-tanda Doomsday kini mulai muncul kerana perzinaan telah dilihat di mana-mana bahkan di negara-negara di mana majoriti penduduknya juga Muslim.
Pemimpin yang terdiri daripada orang-orang yang jahil dan jahat; Tanda ini juga mula dilihat dengan banyak pemimpin yang bertindak dengan tidak wajar, seperti melakukan rasuah, tidak menunaikan janji, atau mengabaikan tanggungjawab mereka sebagai pemimpin.
Ramai wanita berpakaian tetapi sebenarnya telanjang; Wanita-wanita itu kelihatan berpakaian, tetapi pakaian tidak menutupi telanjang sehingga kelihatan telanjang.

Satu lagi Tanda Hari Penghakiman

Sebagai tambahan kepada tanda-tanda kecil ini terdapat juga Tanda-tanda Doomsday yang terjadi di hari kiamat, tanda-tanda ini termasuk:
Keluar dari sejenis binatang dari bumi yang dipanggil Dabbatul Ardhi
Kemunculan nabi palsu sehingga 30 orang

Antikristus mula memerintah;

Dajjal dikatakan mempunyai cacat secara fizikal dengan buta di mata kirinya atau dikenali sebagai makhluk satu mata. Antikristus boleh menyesatkan manusia dan menyatakan bahawa dia adalah Tuhan.
Kemunculan Imam Mahdi;

Imam Mahdi adalah seorang muslim yang dipilih oleh Allah untuk menghancurkan tirani dan menegakkan keadilan sebelum kedatangan azab. Imam Mahdi berasal daripada orang-orang Nabi Muhammad dan sebenarnya orang itu tidak menyedari bahawa dia adalah Imam Mahdi sehinggalah Allah mendedahkannya suatu malam.
Kejatuhan Nabi Isa
Keluar dari suku Yakjuj dan Makjuj;

Yakjuj dan Makjuj adalah sekumpulan orang yang mempunyai kuasa untuk memusnahkan dan memusnahkan kehidupan di bumi.
Matahari terbit dari cakrawala barat
Sangkakala terdengar

6. Iman Kepada Qada dan Qadar

Umat ​​Islam mesti mempercayai qada dan qadar. Qada dan qadar adalah nasib baik dan buruk Allah. Mempunyai keimanan di qada dan qadar bermaksud yakin sepenuhnya bahawa terdapat peruntukan dari Allah yang berlaku untuk semua makhluk-Nya. Destiny itu sendiri adalah satu peruntukan yang berlaku di alam semesta, yang bermaksud bahawa segala yang terjadi mestilah wujud sendiri. Destiny sendiri mempunyai dua jenis iaitu takdir mua'llaq dan takdir mubram.

Takdir Mua'llaq adalah takdir yang berkaitan dengan usaha atau usaha yang dilakukan oleh manusia. Contohnya kanak-kanak yang bercita-cita menjadi doktor. Beliau belajar dengan tekun untuk mencapai matlamat ini. Apabila dia membesar, dia akhirnya boleh menjadi doktor mengikut apa yang dicapainya.

Takdir Mubram

Takdir Mubram adalah takdir yang berlaku dan tidak dapat dirundingkan. Sebagai contoh, setiap orang mempunyai bentuk fizikal yang berbeza, terdapat mata besar dan mata miring.

Sebagai umat Islam kita perlu bekerja keras untuk membuat kehidupan yang lebih baik tanpa melanggar peraturan agama. Upaya juga harus dilakukan untuk menjalani hidup di dunia. Orang-orang yang dilahirkan miskin boleh menjadi sangat baik jika mereka berusaha dan mendapat keredhaan Allah SWT. Tuhan sememangnya telah menentukan segala-galanya tetapi manusia diwajibkan terus berusaha.

Dalam kehidupan di dunia, tidaklah biasa bagi kita untuk menghadapi nasib malang atau buruk seperti kecurian, kematian, kemalangan, dan sebagainya. Sebagai umat Islam kita mesti meletakkan kepercayaan kita dalam menghadapi peristiwa-peristiwa buruk ini. Sudah tentu kita secara semula jadi berasa sedih atas peristiwa-peristiwa buruk ini, tetapi jangan biarkan kesedihan menyeret dan kemudian menyalahkan Tuhan untuk kejadian itu.

Seorang Muslim perlu terus mempercayai dan berusaha, kerana manfaat Tawakal dapat hidup di dunia dengan lebih tenang dan selalu mendapatkan ridhonya. Orang yang mempercayai mereka akan mendapat perkara berikut:
Pelbagai aziz atau penghormatan dan kemuliaan
Keberanian dalam menghadapi bencana atau kematian
Tidak mengadu dan tidak selesa dalam kehidupan
Bersyukur atas setiap pemberian Allah SWT.
Yakin dalam menangani setiap masalah
Dapatkan bantuan, perlindungan, dan rezeki yang cukup dari Allah SWT.
Dapatkan kepercayaan orang lain dan boleh berguna untuk orang lain

Kebijaksanaan iman dalam qada dan qadar, iaitu:
Melatih diri anda untuk bersyukur dan bersabar; Orang yang percaya kepada takdir Allah lebih mudah dengan cara bersyukur atas apa yang mereka miliki dan bersabar terhadap setiap percubaan yang mereka terima.
Jauhkan diri daripada keangkuhan dan putus asa; Orang yang percaya kepada takdir Tuhan juga tidak akan mudah membual kerana semua yang diperoleh adalah hadiah dari Allah selain kerja keras yang dilakukan. Kami juga tidak akan mudah digalakkan untuk mencapai sesuatu yang dikehendaki. Sifat yang sombong tidak suka Allah SWT.
Memupuk sifat yang optimis dan berdaya usaha; Orang yang percaya kepada takdir Allah akan mempunyai sifat optimis dalam hidup dan tidak memikirkan terlalu banyak tentang kegagalan yang mungkin berlaku kerana mereka percaya bahawa ada Tuhan yang mengiringi mereka.
Jadikan jiwa lebih tenang dalam menghadapi masalah dunia; Orang yang percaya kepada takdir Allah akan menjadikan Soul Tenang
dalam menangani masalah yang menimpanya.
Rukun Iman 6 Perkara Iman kepada Allah Diposkan Oleh: