Berita Islami Masa Kini (BIMK) adalah sebuah komunitas yang beranggotakan organisasi-organisasi anggota, Driver Printer Panasonic, Brother, Driver Canon, Kyocera, Ricoh, Driver printer konika, dan masyarakat umum yang bekerja sama dalam mengembangkan standar Web Driver, Berita islam terkini, kumpulan situs berita islam ummat di indonesia

Jumat, 18 Oktober 2019

Manfaat Komputer Dalam Bidang Kesehatan


Manfaat komputer dalam kehidupan seharian banyak. Komputer dari semasa ke semasa telah menjadi peranti yang membantu kerja manusia moden. Banyak aspek kehidupan cuba menggunakan komputer sebagai alat utama untuk mempercepat kerja. Juga, dalam sektor kesihatan juga tidak luput dari cache manfaat komputer. Inilah manfaat komputer dalam sektor kesihatan yang boleh anda rujuk:

Manfaat komputer dalam kehidupan seharian banyak. Komputer dari semasa ke semasa telah menjadi peranti yang membantu kerja manusia moden
Pentadbiran

Komputer berguna untuk memudahkan aktiviti dalam bidang pentadbiran. Dengan alat ini, pelbagai jenis keperluan pentadbiran di hospital seperti data pesakit, penyediaan ubat-ubatan dan lain-lain. Komputer boleh digunakan untuk memeriksa data pesakit, kemudian juga merekodkan kewangan hospital yang akan sangat mudah dan praktikal untuk dilakukan dengan komputer.

Farmasi

Di bidang farmaseutikal, komputer memainkan peranan penting. Sebagai contoh, komputer berguna untuk mengumpulkan data mengenai preskripsi dan dos, senarai harga ubat dan sebagainya. Bukan itu sahaja, dengan komputer, keperluan yang paling penting dalam bidang farmaseutikal mengklasifikasikan pelbagai ubat berdasarkan penggunaannya juga akan mudah dilakukan.

Diagnosis Penyakit

Proses mendiagnosis penyakit dalam bidang kesihatan akan menjadi sangat mudah jika anda menggunakan peranti komputer yang telah dirancang sedemikian rupa. Komputer berlabel DNA ini akan memaparkan keputusan yang agak tepat mengenai nama dan jenis penyakit yang pesakit itu.

faedah komputer dalam bidang kesihatan

Memantau Status Pesakit

Pesakit akan dikesan dengan mudah apabila menggunakan peranti komputer. Kerana, mereka yang pernah ke hospital kemudian data yang relevan akan mudah dilihat. Doktor atau jururawat juga boleh melihat keputusan rekod pemeriksaan pesakit, adakah mereka aduan atau sejarah penyakit yang dialami oleh pesakit. Beberapa data terperinci lain juga boleh diperoleh dengan mudah, seperti tarikh lawatan terakhir pesakit, data ubat untuk preskripsi dan sebagainya.

Melakukan penyelidikan

Komputer akan menjadi sangat penting dalam bidang penyelidikan saintifik. Contoh-contoh penyelidikan yang boleh dilakukan dengan mudah menggunakan peranti komputer adalah untuk mengesan bakteria atau virus, DNA dan banyak lagi. Hasil kajian akan dirumuskan dengan lebih terperinci dan ketepatan.

Menganalisa Organ Manusia

Semua organ dalaman badan manusia akan mudah dikesan menggunakan peranti komputer yang direka khas. Doktor boleh menganalisis organ di dalam badan manusia untuk pemeriksaan atau foto sinar-X.

Oleh itu penulis dapat menyampaikan tentang manfaat komputer dalam kehidupan sehari-hari di bidang kesehatan. Semoga ia dapat memberi manfaat kepada anda pembaca setia. Terima kasih 
Manfaat Komputer Dalam Bidang Kesehatan Diposkan Oleh: