Berita Islami Masa Kini (BIMK) adalah sebuah komunitas yang beranggotakan organisasi-organisasi anggota, Driver Printer Panasonic, Brother, Driver Canon, Kyocera, Ricoh, Driver printer konika, dan masyarakat umum yang bekerja sama dalam mengembangkan standar Web Driver, Berita islam terkini, kumpulan situs berita islam ummat di indonesia

Jumat, 11 Oktober 2019

Berita Internasional Timur Tengah

Turki Mulai Pelancaran Serangan ke Syria, Orang Awam Panik

Turki Bermula Pelancaran Serangan ke Syria, Orang Awam Panic.

ACEH, - Turki melancarkan serangan besar-besaran ke kawasan yang dikuasai Kurdish di timur laut Syria pada Rabu (9/10) waktu tempatan. Serangan ini menandakan permulaan operasi ketenteraan di sempadan Turki-Syria.

Presiden Recep Tayyip Erdogan secara rasmi mengumumkan permulaan serangan itu. Disebut oleh AFP, jet pejuang dan serangan artileri yang dibom di sepanjang sempadan menyebabkan ribuan panik warga awam. Mereka berlarutan untuk meninggalkan rumah.

ACEH, - Turki melancarkan serangan besar-besaran ke kawasan yang dikuasai Kurdish di timur laut Syria pada Rabu (9/10) waktu tempatan. Serangan ini menandakan permulaan operasi ketenteraan di sempadan Turki-Syria.

Kementerian Pertahanan Turki berkata, selain udara, tentera juga melancarkan serangan ke atas tanah. Melalui Twitter, kementerian itu mendedahkan bahawa pasukannya telah menyerang 181 sasaran "kumpulan keganasan" Kurdish.

Jurucakap salah seorang kumpulan militan Syria pro-Turki memberitahu AFP, operasi tanah bermula di Tal Abad. Media Turki melaporkan pasukan khas dan kenderaan berperisai memasuki beberapa mata di sepanjang sempadan.

Agensi pengawasan konflik Syria, Balai Cerap Suriah bagi Human Rigt (SOHR) yang berpusat di Inggris mengatakan sekurang-kurangnya 16 milisi Kurdi dibunuh dalam serangan Turki awal.

Serangan ini telah diramalkan terlebih dahulu sejak Presiden AS Donald Trump mengumumkan dia menarik keluar tenteranya dari sempadan.

Serangan ini juga mencetuskan kecaman antarabangsa yang menggesa mesyuarat kecemasan Majlis Keselamatan PBB pada hari Khamis.

Liga Arab mengumumkan kelmarin bahawa ia akan mengadakan pertemuan darurat di Kaherah pada 12 Oktober untuk membincangkan keadaan
Berita Internasional Timur Tengah Diposkan Oleh: