Berita Islami Masa Kini (BIMK) adalah sebuah komunitas yang beranggotakan organisasi-organisasi anggota, Driver Printer Panasonic, Brother, Driver Canon, Kyocera, Ricoh, Driver printer konika, dan masyarakat umum yang bekerja sama dalam mengembangkan standar Web Driver, Berita islam terkini, kumpulan situs berita islam ummat di indonesia

Senin, 23 September 2019

kisah sukses penjual kue basah

Kue Pukis adalah kek tradisional yang sering kita jumpai di pasar tradisional dan di kedai roti. Kek ini mempunyai rasa yang lazat, biasanya di dalamnya terdapat dalam selai nanas atau rasa lain untuk rasa. Kek yang biasanya mempunyai dua warna kuning dan coklat.

Menurut beberapa sumber usahawan jenis kue ini berasal dari Jawa Tengah Kebumen gombong. Kebanyakan vendor pasaran kek di pasaran bandar besar di Jawa datang dari kawasan ini. Salah satu usahawan kek kek yang kami temui ialah Encik Strong. Lelaki yang dilahirkan di Gombong 28 tahun yang lalu telah berada dalam perniagaan ini selama lebih dari 10 tahun. Bermula pada tahun 1996 selepas sekolah menengah pertama, dia segera pergi ke Jakarta untuk bergabung dengan salah satu sanak saudaranya yang menjual kuih kue.

Selepas bertahun-tahun berhenti di beberapa bandar besar seperti banjarmasin dan surabaya akhirnya Strong memutuskan untuk menubuhkan perniagaannya sendiri di jogja bermula pada tahun 2006. Bisnis kek cake cukup menguntungkan, buktinya sekarang Pak Pak dapat mendukung anak-anaknya dan istrinya dan 4 orang pekerja.

Bahan mentah untuk membuat kek ini adalah tepung, kelapa, telur ayam, gula, esensi, fermipan, baking soda.

Bahan mentah untuk membuat kek ini adalah tepung, kelapa, telur ayam, gula, esensi, fermipan, baking soda. Alat yang digunakan dalam perniagaan ini agak mudah, iaitu: dapur, baldi, teko, kapak, dan acuan. Pertama kelapa diambil dan kemudian dicampur dengan tepung. Gula dan telur dipukul sehingga gula telah dibubarkan. Masukkan santan dan campuran tepung ke dalam telur yang dipukul. Tambah fermipan dan baking soda. Kemudian doh dimasukkan ke dalam baldi dan ditutup dengan kain basah. Doh dibiarkan selama 6 jam sehingga berbulu. Doh siap untuk dibakar dalam acuan.

Menurut Pak Strong, kata penghalang yang sering dihadapi ialah adunan tidak berkembang dengan sempurna. Untuk mengatasi Kuat ini mempunyai silap mata yang dengan meneteskan air nanas sekitar 10 titik ke dalam adunan. Kompos yang baik untuk membuat adunan adalah 1 kg kelapa, 1 kg gula, 3 telur telur, 2 kg tepung.

Setiap hari, Pak Strong mampu menghabiskan 24 kg tepung. Dari setiap 2 kg tepung boleh menghasilkan sekitar 150 kuih. Biasanya dijual 10 keping kek setiap pek. Kek dijual seharga 4-5 ribu rupiah per pek. Perolehan diperoleh setiap hari antara 500 ribu hingga 600 ribu. "Terdapat juga salah satu usahawan kue kek yang biasa menjual di depan kedai progo mempunyai perputaran sebanyak 1.2-1.5 juta," katanya.

Dalam menjalankan perniagaannya, Pak Strong dibantu oleh isteri dan 4 kakitangan pemasarannya. Pemasarannya meliputi 4 pasaran di wilayah utara Jogja. Sistem yang digunakan ialah setiap pakej biasanya mengandungi 150 kepingan kek, dan untuk setiap pakej daya pemasaran deposit 46 ribu kepada Strong. Pelanggan adalah suri rumah yang sering berbelanja di pasar tradisional. Halangan yang sering dihadapi ialah ketika jualan musim hujan jatuh karena tidak ramai yang berbelanja di pasar.

Ketika ditanya mengapa dia tidak mengembangkan usahanya ke pasar dalam kota, Strong menjawab bahwa hampir semua usahawan dan pedagang di Jogja mengenal satu sama lain dan datang dari satu daerah. menyebabkan rangsangan untuk merampas kehidupan sahabatnya sendiri.

Apabila penulis mencadangkan supaya tidak bertabrakan di tanah yang sama (pasar), bagaimana jika pemasaran langsung kepada pengguna melalui agensi, gerai burjo atau rumah asrama dengan sistem penjualan yang dipercayakan seperti donat sering menggunakan sistem ini. Kuat dengan jawapan yang bersemangat akan mencuba cara ini sebagai satu usaha untuk mengembangkan rangkaian pemasarannya.

Kata kunci pencarian

kisah sukses pengusaha kue rumahan
kisah sukses pengusaha kue kering
kisah sukses wirausaha roti
bisnis kue basah rumahan
pengusaha kue sukses
inspirasi usaha kue basah
pengalaman bisnis kue rumahan
jualan kue basah di pinggir jalan
kisah sukses penjual kue basah Diposkan Oleh: