Berita Islami Masa Kini (BIMK) adalah sebuah komunitas yang beranggotakan organisasi-organisasi anggota, Driver Printer Panasonic, Brother, Driver Canon, Kyocera, Ricoh, Driver printer konika, dan masyarakat umum yang bekerja sama dalam mengembangkan standar Web Driver, Berita islam terkini, kumpulan situs berita islam ummat di indonesia

Sabtu, 28 September 2019

Hari Rabu Menurut Islam

Allah SWT mencipta cahaya pada hari Rabu.
I Islam - Hari kelahiran hari Rabu mengikut Islam diklasifikasikan sebagai sangat istimewa. Dalam hadith yang diriwayatkan oleh Muslim Number 2789, Allah SWT mencipta cahaya pada hari Rabu. Itulah salah satu ciri hari Rabu dalam Islam.

Cahaya adalah sumber kehidupan yang menerangi, menjadikan dunia ini wujud dan wujud. Dengan cahaya manusia dapat melihat dan makhluk hidup dapat berkembang dan berkembang.

Malah, Allah sendiri merujuk dirinya sebagai cahaya atau nur. Nur alannur, cahaya di atas cahaya. Malah, Nur Muhammad diciptakan sebelum Nabi Adam (as) diciptakan.

Betapa hebatnya cahaya itu. Allah tidak akan menciptakan dunia dan isinya sebelum membuat Nur Muhammad. Cahaya Muhammad yang menerangi dunia, cahaya kebajikan yang mengetahui cara Tuhan memberi petunjuk kepada manusia.

Cahaya adalah sumber kehidupan yang menerangi, menjadikan dunia ini wujud dan wujud. Dengan cahaya manusia dapat melihat dan makhluk hidup dapat berkembang dan berkembang.

Dengan nur, manusia dapat mengenali siapa Pencipta, mengetahui sifat-sifatNya, termasuk memahami kehendak-Nya sehingga kita menjadi manusia yang rendah hati dan takut kepada Allah. Betapa mulia hari Rabu apabila cahaya diciptakan oleh Tuhan.

Dalam sebuah riwayat dari Anas bin Malik, Rasulullah SAW pernah berkata, pada hari Rabu, Allah memusnahkan Raja Firaun dan kaumnya dengan tenggelam. Juga pada hari Rabu, Allah menghancurkan kaum Thamud, 'Aad, iaitu Nabi Saleh AS yang menafikan rasul dan kesopanannya.

Oleh itu, Rasulullah (PBUH) mencadangkan agar umat Islam mengambil ubat pada hari Rabu jika mereka ingin sembuh dari penyakit. Di samping itu, terdapat banyak peristiwa dalam trajektori sejarah yang membuat hari Rabu khas.

terdapat pelbagai acara pada hari Rabu. Antara lain, Tuhan menghancurkan Raja Namrud dengan meletakkan serangga di telinganya, Raja Firaun yang mendakwa bahawa Tuhan tenggelam di Sungai Nil, Allah menenggelamkan Qarun bersama dengan kekayaan dan keluarga di dalam perut bumi.

Pada hari Rabu juga, Allah memusnahkan Auj bin Unuq dengan burung Hudhud, Allah menghancurkan Umat Nabi Saleh As, Namrudz Allah hancur dengan serangga nyamuk, Allah menghancurkan umat Nabi Hud Hud dengan angin kencang, dan Allah menghancurkan Syadad bin Aad dengan suara Jibrail As.

Walau bagaimanapun, anda, lelaki atau perempuan, perempuan atau lelaki, lelaki atau perempuan yang dilahirkan pada hari Rabu, janganlah sombong kerana keistimewaannya. Pada asasnya, sepanjang hari menurut Islam adalah baik.

Malah, jika anda dilahirkan pada hari Rabu apabila Tuhan mencipta cahaya, anda mesti berani menyebarkan cahaya kebaikan dan kebaikan kepada semua makhluk hidup, bukan hanya manusia, tetapi juga haiwan, tumbuh-tumbuhan dan alam semesta. Oleh itu, anda menjadi "cahaya" peribadi yang memberi manfaat kepada rakyat. Amen

lahir hari rabu menurut islam
keistimewaan lahir hari rabu
berkah hari rabu
fakta lahir hari rabu
filosofi hari rabu
fakta hari rabu
ada apa dengan hari rabu
sifat wanita lahir hari rabu
Hari Rabu Menurut Islam Diposkan Oleh: