Berita Islami Masa Kini (BIMK) adalah sebuah komunitas yang beranggotakan organisasi-organisasi anggota, Driver Printer Panasonic, Brother, Driver Canon, Kyocera, Ricoh, Driver printer konika, dan masyarakat umum yang bekerja sama dalam mengembangkan standar Web Driver, Berita islam terkini, kumpulan situs berita islam ummat di indonesia

Jumat, 27 September 2019

Cinta Dunia Takut Mati

Sudah tentu takut menghadapi kematian. Lebih-lebih lagi, kami percaya kami masih kekurangan stok untuk menanganinya. Tetapi ada ketakutan tentang kematian yang tercela dan ada yang tidak dapat dihina. Apa yang jahat jika ketakutan didasarkan pada cinta yang berlebihan untuk dunia sehingga ia melupakan kehidupan akhirat.

Hadis "Seperti Memenuhi Tuhan"
Dalam hadis 'Aisha dinyatakan bahawa Rasulullah shallallahu' alaihi wa sallam bersabda,

«من أحب لقاء الله أحب الله لقاءه ومن كره لقاء الله كره الله لقءه». فقلت يا نبى الله أكراهية الموت فكلنا نكره الموت فقال «ليس كذلك ولكن المؤمن إذا بشر برحمة الله ورضوانه وجنته أحب لقاء الله فأحب الله لقاءه وإن الكافر إذا بشر بعذاب الله وسخطه كره لقاء الله وكره الله لقاءه»

"Sesiapa yang suka bertemu dengan Allah, Allah juga suka bertemu dengannya. Sebaliknya sesiapa yang membenci pertemuan dengan Allah, Allah juga tidak suka bertemu dengannya. "Tunas Aisyah berkata," Apa artinya membenci kematian, wahai Rasulullah? Sudah tentu kita semua takut mati. "Nabi - sallallaahu 'alayhi wa sallam - kemudian berkata," Itu bukan perkara. Tetapi niat yang betul, seorang mukmin jika diberi kabar baik dengan kasih karunia, kesenangan dan surga, dia suka bertemu dengan Tuhan, maka Allah juga suka bertemu dengan Dia. Sedangkan orang yang tidak percaya, jika diberi berita dengan siksaan dan kemurkaan Allah, dia juga bimbang untuk bertemu dengan Allah, dan kemudian Allah tidak suka bertemu denganNya. "(HR Muslim no.

Sudah tentu takut menghadapi kematian. Lebih-lebih lagi, kami percaya kami masih kekurangan stok untuk menanganinya

Para ulama mengklasifikasikan kematian takut kepada dua jenis:

1- Ketakutan yang tidak patut disalahkan, iaitu ketakutan kematian yang tabi'at yang semuanya ada.

2- Ketakutan yang tidak menentu, itu adalah ketakutan kematian yang menunjukkan tanda iman yang lemah. Ketakutan seperti ini timbul kerana terlalu banyak cinta kepada dunia dan ditipu oleh perhiasan dunia begitu banyak untuk memuaskan diri mereka dengan makanan istimewa dan kesenangan. Inilah yang disebutkan dalam hadith dengan penyakit, iaitu cinta dunia dan takut mati.

Hadith tentang penyakit,

عن ثوبان قال قال رسول الله -صلى الله عليه وسلم- «يوشك الأمم أن تداعى عليكم كما تداعى الأكلة إلى قصعتها». فقال قائل ومن قلة نحن يومئذ قال «بل أنتم يومئذ كثير ولكنكم غثاء كغثاء السيل ولينزعن الله من صدور عدوكم المهابة منكم وليقذفن الله فى قلوبكم الوهن». فقال قائل يا رسول الله وما الوهن قال «حب الدنيا وكراهية الموت».

Dari Tsauban, beliau berkata bahawa Rasulullah Shallallahu 'alayhi wa sallam bersabda, "Hampir semua orang (yang kafir dan bidah, pen) mengelilingi kamu dari pelbagai arah, ketika mereka berkumpul untuk menghadapi makanan di atas piring". Kemudian seseorang bertanya, "Katakanlah wahai Rasulullah, adakah kami pada saat itu sedikit?" Rasulullah bersabda, "Bahkan pada masa itu banyak. Tetapi anda seperti sampah yang dibawa oleh air hujan. Allah akan menghilangkan ketakutan di hati musuh-musuh kamu dan akan menimbulkan rasa hatimu di dalam hatimu 'Wahn'. Kemudian seseorang bertanya, "Apa itu wahai?" Nabi berkata, "Sukailah dunia dan ketakutan mati". (Diriwayatkan oleh Abu Daud no 4297 dan Ahmad 5: 278, kata-kata sahih dari Syaikh Al Albani Lihat penjelasan hadith ini dalam 'Aunul Ma'bud).

Cinta dunia dan ketakutan kematian di sini adalah dua perkara yang saling menguntungkan. Ini bermakna jika seseorang itu ditipu dan sangat menyukai dunia, dia juga sangat risau tentang kematian. Lihat perbincangan dalam 'Aunul Ma'bud. Inilah yang membuat ketakutan terhadap kematian dihina.

Mengingati Mati

Tetapi mengingat kematian sebenarnya adalah sesuatu yang dituntut oleh semua orang. Dari Abu Hurairah, Rasulullah Shallallahu 'alayhi wa sallam bersabda,

أكثروا ذكر هاذم اللذات

"Multiply ingat pemecah makanan" (HR An Nasai no 1824, Tirmidhi no 2307 dan Ibn Majah no 4258 dan Ahmad 2: 292. Hadits ini adalah haha ​​saheeh menurut Syekh Al Albani). Maksudnya ialah kematian. Kematian disebut haadzim (pemutus) kerana ia adalah pemutus kesenangan dunia.

عن ابن عمر أنه قال: كنت مع رسول الله -صلى الله عليه وسلم- فجاءه رجل من الأنصار فسلم على النبى -صلى الله عليه وسلم- ثم قال: يا رسول الله أى المؤمنين أفضل قال: «أحسنهم خلقا». قال فأى المؤمنين أكيس قال: «أكثرهم للموت ذكرا وأحسنهم ل

Dari Ibn Umar, beliau berkata, "Saya bersama Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam, maka seorang Ansor datang kepadanya, dia menyapa dia dan bertanya," Wahai Rasulullah, siapa yang beriman itu yang terbaik? "Dia berkata," Yang terbaik adalah akhlak "Maka siapa yang beriman itu yang paling bijak?" Dia bertanya lagi. Beliau berkata, "Mereka yang paling mengingat kematian dan yang terbaik dalam mempersiapkan diri untuk dunia yang akan datang, mereka adalah yang paling bijak." (HR Ibn Majah no. 4259. Hasan berkata Syaikh Al Albani).

Kita juga boleh mengambil pelajaran dari ayat ini,

الذي خلق الموت والحياة ليبلوكم أيكم أحسن عملا وهو العزيز الغ

"Siapa yang membuat kematian dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapakah di antara kamu yang lebih baik dalam kebajikan. Dan Dia adalah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Pengampun. "(Surat al-Mulk: 2). Dalam Al-Qurthubi Tafsir dinyatakan bahawa As Sudi berkata tentang ayat ini, apa yang dimaksudkan dengan orang yang memiliki amalan terbaik adalah orang yang paling mengingat kematian dan yang memiliki persiapan terbaik sebelum kematian. Dia sangat risau.

Mesti Mengenang Kematian

1- Menganggap kematian adalah ibadah yang terpisah, dengan mengingatnya seseorang telah diberi pahala kerana ini adalah tuan yang teladan kami yang diperintahkan, Muhammad Shallallahu 'Alayhi wa Sallam.

2- Mengingat kematian membantu kita dalam solat 'solat. Rasulullah Shallallahu 'alayhi wa sallam bersabda,

اذكر الموت فى صلاتك فإن الرجل إذا ذكر الموت فى صلاته فحرى أن يحسن صلاته وصل صلاة رجل لا يظن أنه يصلى صلاة غيرها وإياك وكل أمر يعتذر منه

"Ingat kematian dalam doa anda kerana jika seseorang mengingat mati dalam doanya, maka dia akan memperbaiki doa. Doa adalah seperti orang yang tidak berfikir bahawa mereka masih mempunyai peluang untuk melakukan doa lain. Berhati-hati dengan perkara yang kemudian anda minta udzur (membetulkannya) (kerana ia tidak dapat memenuhinya). "(Diriwayatkan oleh Ad Dailami di Al Firdaus musnad. Hadits ini adalah hasan sebagaimana Shaykh Al Albani berkata)

3- Mengingat kematian membuat seseorang lebih siap untuk bertemu dengan Tuhan. Kerana sesiapa yang tahu bahawa dia akan menjadi masa depan, dia pasti akan bertemu dengan Tuhan. Jika dia tahu bahawa dia akan bertemu Allah nanti apabila dia akan ditanya tentang perbuatannya di dunia, maka dia pasti akan menyediakan jawapan.

4- Mengingati kematian akan membuat seseorang memperbaiki hidupnya. Rasulullah Shallallahu 'alayhi wa sallam bersabda,

أكثروا ذكر هاذم اللذات فإنه ما ذكره أحد فى ضيق من العيش إلا وسعه عليه ولا فى سعة إلا ضيقه علي

"Beramai-ramai banyak ingat pemecah makanan istimewa (iaitu kematian) kerana jika seseorang ingat ketika hidupnya sempit, maka dia akan merasa lapang dan jika seseorang ingat ketika udara ditiup, maka dia tidak akan ditipu oleh dunia (begitu lalai di akhirat)." Hibban dan Al Baihaqi, diisytiharkan hasan oleh Shaykh Al Albani).

5- Mengingat kematian menjadikan kita tidak sah zholim. Allah Ta'ala berkata,

ألا يظن أولئك أنهم مبعوثون

"Bukan orang yang berfikir bahawa sebenarnya mereka akan dibangkitkan." (Surat al-Muthoffifin: 4). Ayat ini dimaksudkan untuk mereka yang menggunakan zholim dengan menipu ketika mengukur. Jika mereka tahu bahawa esok akan ada hari kebangkitan dan akan dihakimi satu persatu, pasti mereka tidak akan melakukan zholim seperti itu.

Lihat lebih lanjut mengenai Manfaat Mengingat Kematian.

Nasihat Imam Ad Daqoq

Imam Qurthubi menyebut dalam At Tadzkiroh tentang kata-kata Ad Daqoq mengenai kebaikan seseorang yang mengingati kematian:

1- Pertobatan segera

2- qona'ah hati (selalu cukup)

3 - semangat beribadat

Sedangkan yang bertentangan adalah orang yang lupa kematian, dia dikenakan hukuman:

1- menunda pertobatan

2 - tidak mahu menjadi bahagia dan merasa cukup apa yang Tuhan berikan

3- berjemur dalam ibadah.

Semoga Allah menghalang kita daripada penyakit cinta dunia dan takut akan kematian.

KATA KUNCI
khutbah jumat cinta dunia takut mati
ayat alquran tentang cinta dunia
hadist tentang cinta dunia lupa akhirat
hadits tentang hubbud dunya
hubbud dunya wa karahiyatul maut
hubud dunia
pertanyaan tentang cinta dunia
sebab takut mati
Cinta Dunia Takut Mati Diposkan Oleh: