Berita Islami Masa Kini (BIMK) adalah sebuah komunitas yang beranggotakan organisasi-organisasi anggota, Driver Printer Panasonic, Brother, Driver Canon, Kyocera, Ricoh, Driver printer konika, dan masyarakat umum yang bekerja sama dalam mengembangkan standar Web Driver, Berita islam terkini, kumpulan situs berita islam ummat di indonesia

Minggu, 31 Maret 2019

Penghuni Neraka Jin dan Manusia

Penghuni Neraka Jin dan Manusia-neraka menurut islam,hadits tentang panasnya api neraka,dalil tentang neraka,materi tentang neraka,kengerian neraka,kondisi neraka jahanam,siksa neraka paling ringan,keadaan ahli neraka

Neraka Neraka adalah neraka yang mempunyai tahap paling rendah atau boleh dikatakan neraka paling dahsyat di semua peringkat neraka (seperti Saqar, Sa'ir, Huthomah dll). Dalam Al-Quran Allah Subhanahu Wa Ta'ala memberitahu kita siapa penghuni dan yang mengisi Neraka Neraka.

Penghuni Neraka Jin dan Manusia-neraka menurut islam,hadits tentang panasnya api neraka,dalil tentang neraka,materi tentang neraka,kengerian neraka,kondisi neraka jahanam,siksa neraka paling ringan,keadaan ahli neraka

Allah Subhanahu Wa Ta'ala berkata:

Dan jika Kami kehendaki, tentulah Kami akan memberi kepada tiap-tiap seorang petunjuk, tetapi kata-kata dariKu akan kekal: "Sesungguhnya Aku akan memenuhi neraka jahat itu dengan jin dan manusia." (A.S. As-Sajdah: 13)

Jadi isi atau penghuni Neraka Jahannam adalah jin dan manusia. Jin sini tentu saja jin yang menafikan kepada Allah Subhanahu Wa Ta'ala.

Dan demi sesungguhnya, Kami jadikannya sebahagian besar dari jin dan manusia, dan mereka mempunyai hati, tetapi mereka tidak dapat memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai mata, tetapi mereka tidak dapat melihat (tanda-tanda Allah) dan mereka mempunyai telinga, tetapi mereka tidak terdengar (ayat-ayat Allah). Mereka adalah ternakan, mereka lebih tersesat. Mereka adalah orang yang cuai. (A.S. Al-A raaf: 179)

Manusia di sini tentu saja manusia yang menyangkal Allah Subhanahu Wa Ta'ala

Tidak sesuai untuk Nabi dan orang-orang yang beriman meminta ampun bagi orang-orang musyrik, walaupun orang-orang musyrik adalah saudara-saudara (selepasnya), setelah jelas kepada mereka, bahawa orang-orang musyrik adalah penghuni neraka . (A.S. At-Taubah: 113)

maka adakah orang-orang yang tidak percaya memikirkan bahawa mereka dapat mengambil hamba-hambaKu sebagai penolong selain Aku? Sesungguhnya Kami jadikan neraka untuk orang-orang kafir. (A.S. Al-Kahf: 102)

Ketahuilah bahawa Neraka Jahannam adalah tempat paling buruk untuk hidup dan kembali.

Dan jika dikatakan kepadanya: "takutlah kepada Allah", kesombongan yang timbul yang menyebabkan dia berdosa. Kemudian Neraka akan cukup. Dan sebenarnya neraka adalah tempat paling buruk untuk hidup. (Q.S. Al-Baqarah: 206)

Maka dari itu, kita selalu berdoa dan cuba menjadikan tempat kembali kita adalah syurga Allah Subhanahu Wa Ta'ala.
Penghuni Neraka Jin dan Manusia Diposkan Oleh: