Berita Islami Masa Kini (BIMK) adalah sebuah komunitas yang beranggotakan organisasi-organisasi anggota, Driver Printer Panasonic, Brother, Driver Canon, Kyocera, Ricoh, Driver printer konika, dan masyarakat umum yang bekerja sama dalam mengembangkan standar Web Driver, Berita islam terkini, kumpulan situs berita islam ummat di indonesia

Senin, 08 Desember 2014

Sejarah Masjid Babri diIndia

Assalamu'alaikum.masih kah kita ingat?
Sejarah Masjid Babri diIndia
 
 
Sejarah Masjid Babri diIndia







Hari Ini Dalam Sejarah
Pada hari itu di tahun 1992, Masjid Babri yang terletak di Ayodhya, India telah dirobohkan oleh puak pelampau Hindu yang di dokong oleh Parti - parti politik Nasionalis Hindu seperti Bharatiya Janata Party (BJP). Masjid Babri adalah di antara Masjid tertua di benua India dan mesjid itu dibina oleh Babur iaitu Maharaja Mughal yang pertama di tahun 1527.
Puak pelampau Hindu menggunakan alasan bahawa tapak Masjid Babri adalah bekas kuil Hindu yang dimusnahkan oleh Maharaja Babur dan oleh sebab itu tapak tersebut adalah milik penganut Hindu tetapi sebab utama BJP memainkan isu ini adalah bagi mendapatkan sokongan penganut Hindu dan permainan politik kotor mereka ini berjaya di mana mereka berjaya menjadi parti pemerintah India selama 6 tahun apabila mereka memenangi pilihan raya umum India pada tahun 1998.
Kesan daripada pemusnahan Masjid Babri adalah rusuhan agama yang berlaku di kebanyakkan bandar - bandar besar di India seperti Mumbai di mana di anggarkan sehingga 2000 orang terbunuh di seluruh India. Sehingga kini perebutan bagi tapak bekas Masjid Babri masih berlaku tetapi umat Islam masih melakukan solat Aidil Fitri di runtuhan masjid tersebut sehingga kini.
Gambar :
1) Gambar Masjid Babri sebelum di musnahkan
2) Gambar Masjid Babri ketika ditawan oleh puak pelampau Hindu
3) Gambar umat Islam melakukan solat Aidil Fitri di runtuhan Masjid Babri

 
 
 
 
Sejarah Masjid Babri diIndia
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Sejarah Masjid Babri diIndia Diposkan Oleh:

0 comments:

Posting Komentar